*

Paavo Väyrynen www.paavovayrynen.fi

Komissio ei tue Pisara-rataa

Komission jäsen Violeta Bluc on vastannut yhdessä Hannu Takkulan kanssa tekemäämme kirjalliseen kysymykseemme TEN-T -varojen käytöstä Kehäradan rakentamiseen ja Pisara-radan suunnitteluun. Kysymyksessämme tiedustelimme, onko komissio tietoinen, että rahoituksesta päätettäessä on rikottu TEN-T -ohjelman periaatteita ja edistetty virheinvestointeja.

Komission vastauksessa todetaan, että se ei tue Pisara-rataa, kuten julkisuudessa on esitetty. Komissio ei ole myöntänyt varoja Pisara-rata -hankkeelle, koska sillä ei ole riittävää EU-tason lisäarvoa. Myönnetty määräraha on tarkoitettu laajempaan suunnitteluun, jolla pyritään parantamaan liikennevirtoja Helsingin solmukohdassa.

Vastauksessaan komissio perustelee TEN-T -rahoitustaan Kehäradalle sillä, että se on osa Helsinki-Vantaan kansainvälisen lentoaseman ja Pohjoismaiden kolmion rauta- ja maantiereitin yhdistämishanketta. Perustelu on keinotekoinen, sillä Helsingistä ei ole maantie- eikä rautatieyhteyttä Pohjolan muihin pääkaupunkeihin. Komissio myönsi tukea Helsingin kaupungin ja Helsinki-Vantaan lentoaseman välisen rautatieyhteyden rakentamiseen.

Komissio ei vastauksessaan kerro, miksi se rahoitti tätä hanketta, vaikka oli olemassa vaihtoehtoinen suunnitelma oikoradan rakentamiseksi Helsingistä lentoaseman kautta pääradalle. Tämä vaihtoehto olisi palvellut paljon paremmin TEN-T -ohjelman tavoitteita, kun sen avulla olisi saatu suora rautatieyhteys Pohjanmaan ja Savon radoilta ja myös Pietarista Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Matka-aika Helsingin keskustasta lentokentälle olisi ollut huomattavasti nykyistä lyhyempi.

Olemme sitä mieltä, että oikorata lentokentän kautta pääradalle olisi edelleen toteutettava sitten kun valtiolla on käytettävissään varoja mittaviin rautatieinvestointeihin. Se on monin verroin paremmin perusteltu kuin Pisara-rata.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

6Suosittele

6 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (16 kommenttia)

Käyttäjän juhanikahelin kuva
Juhani Kahelin

Helsingin kaupungin johdossa ja poliitikkojen piirissä vallitsee ylimielisyyden kulttuuri.

Ajoittain tuntuu että nykymaailman vihastuttavin asia on Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto ja sitä johtava lautakunta ja apulaiskaupunginjohtaja.

Kanava-lehdessä oli artikkeli jonka mukaan Britanniassa kaavoitustoimi on otettu pois kunnilta. Tähän suuntaan pitää Suomessakin edetä. Luovat kansalaiset on tyystin syrjäytetty kun kaupunkisuunnittelu on monopolisoitu yllämainitulle pienelle piirille.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Toivottavasti komission linja pysyy vastedeskin johdonmukaisena ja meikäläiset päättäjätkin keksivät parempia rahanreikiä TEN-T-varoille.
http://www.rautatiematkustajat.fi/pisara/SRM_Pisar...
http://www.rautatiematkustajat.fi/pisara/EU-komiss...

Terveisin Kalevi Kämäräinen
http://www.rautatiematkustajat.fi
https://www.facebook.com/Rautatiematkustajat-15834...

Käyttäjän MikkoKotiranta kuva
Mikko Kotiranta

Paavolla on pokkaa hehkuttaa kun on onnistunut estämään liikennetuen pääkaupunkiseudulle. Kummallista vihaa! Oletko koskaan ajatellut että kehärata on merkittävä vantaakosken- ja pääradan varren asukkaille joille nyt aukeni suora yhteys lentoasemalle? Entä oletko ymmärtänyt että Vantaa on rakentamassa asuntoja tuhansille uusille asukkaille joita virtaa alueelle maakunnista juuri kaltaistesi satraappien toimia pakoon? Biotalous ei tarjoa kuin romanttista halonhakkuuseen verrattavaa työtä.

Mielestäni tässä on kyse juuri pääkaupunkiseudun julkistaliikennettä hyödyttänyt hanke. 615-sarjan busseilla et päässyt lentoasemalle alle puolen tunnin kuin sörnäisistä ja käpylästä. Nyt samalla ajalla lentokentälle pääsevät moninkertainen määrä asukkaita!

Pääradan tunneloittaminen lentokentälle pelkästään ei mielestäni tuottaisi kovin suurta lisäarvoa helsinki-vantaan nykyisillä matkustajamäärillä. Mikä olisi ollut Pietarin alueen väestöllä aloittaa käyttää H-V:tä vrt. kaupungin omiin kenttiin tai vaikka lappeenrantaan? Ryanair on ainakin lopettanut lennot lappeenrantaa vaikka laski vahvasti pietarin vetovoimaan!

Kehärata on ollut hyvä ratkaisu juuri työmatkaliikenteen vuoksi kun yhdistettiin kaksi vahvaa työmatkaliikennerataa yhteen. Miksi maakuntien asukkaille pitäisi rakentaa erillistä luxusta pks-alueen kustannuksella?

Ihmettelen miksi Pisara-rata ei kelpaa maakuntien miehille? Siirtämällä osa lähijunaliikenteestä tunneliin vapautuisi ahdas helsingin ratapiha juuri kaukojunien temmellyskentäksi. Tämä sujuvoittaisi juuri kaukojunaliikennettä. Paavon pisararata torppauksessa on kyse vain pääkaupunkiseutuasukkaiden kiusaamisesta, ei maan kokonaisedusta!

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Kotirannan kannattaisi perehtyä Pisara-ratahankkeeseen, niin ei enää tarvitsisi ihmetellä.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän MikkoKotiranta kuva
Mikko Kotiranta

Kyllä olen perehtynyt ja pysyn kannassani kuten moni muukin kantakaupungissa asuva.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #5

Sitä se tyhmyys teettää, täytyy nyt sanoa.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän MikkoKotiranta kuva
Mikko Kotiranta Vastaus kommenttiin #7

"Sitä se tyhmyys teettää, täytyy nyt sanoa."

Kun asia-argumentit ja faktat loppuvat pitää sitten syyttää vaikka tyhmäksi. Enemmän tämä tietysti kertoo Kalevista. Olen pahoillani puolestasi!

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #12

Laitetaan nyt sitten niitä faktoja peliin (joihin ilmoitat tutustuneesi).

Liikennevirasto: Pisaran tarve tulee eteen aikaisintaan 2030-luvulla.
http://www.liikennevirasto.fi/helra#.VlbfaPnhDIU

Liikennevirasto: Pisaran hyöty-kustannussuhde on tipahtanut 1,54:stä 0,5:n tienoille eli se on yhteiskuntataloudellisesti kannattamaton.
http://www.hs.fi/kotimaa/a1416894699172

Liikennevirasto: Pisaran yhteiskuntataloudellinen tappio on rahallisesti arvioituna 458.000.000 euroa (s.48).
http://www.liikennevirasto.fi/documents/20473/5428...

Liikennevirasto: Pisaralle on mietitty eri linjausvaihtoehtoja (mutta ei siis vaihtoehtoja itse Pisaralle; s. 10).
http://docplayer.fi/8556-Pisara-rata-yleissuunnite...

Kun kerran on kyse yhteisistä varoista, kaikki vaihtoehdot pitää selvittää avoimesti, jotta niitä yhteisiä varoja käytetään mahdollisimman järkevästi. Jos noilla eväin haluaa hirttäytyä Pisaraan, voidaan kyllä jo puhua tyhmyydestä.

Vaihtoehtojakin on, kuten tuore uutinen Oulun ratapihan uusiokäytöstä kertoo.
http://yle.fi/uutiset/oulun_ratapiha_asunnoiksi_-_...
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2...
http://www.rautatiematkustajat.fi/Pisaralausunto_L...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän MikkoKotiranta kuva
Mikko Kotiranta Vastaus kommenttiin #14

Kovasti on talouspainoitteista. Jos näin olisi kannattaako koko suomea edes pitää asuttuna vaan pakkosiirtää väestö vanhan pähkinäsaaren rajan sisäpuolelle? Taka-ajatuksena on jakaa pk-seudun liikennerahaa maakuntiin paikallisten satraappien siltarumpuhankkeisiin. Suomen pisin yhtäjaksoinen katuvalopätkä löytyy kuopiosta jossa se hyödyttää etupäässä jäniksiä metsästäviä kettuja.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #15

Yhteisin pelisäännöin hyväksyttyä talouspainotteisuutta kuitenkin. Pakkosiirrot lienee humoristinen heitto, koska eivät sovi länsimaisen demokratian toimintatapoihin ja mahtava siltarumpuhanke Pisara tosiaan on.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen Vastaus kommenttiin #15

Pähkinänsaarenraja kulkisi särkilahdesta Pyhäjoelle ei kehäkolmosen keskiviivaa pitkin. Siihenaikaan mm nykyiset Oulu, Kemi, Tornio, ja Rovaniemi olivat vilkkaitakauppapaikkoja. Savonlinna sekä Kajaani ovat taas olleet tärkeitä puolustuskaupunkeja. Lisäksi Suomen Saamelaiset haluisivat mieluusti pysyä lähellä maaoikeuksiaan Inarissa, lähellä muita Saamelaisia porotokkiaan hoitamassa.

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen Vastaus kommenttiin #5

Näin Kehäkolmosen ulkopuolella yksityiset maakuntaradat ja kaupunkien lähiöihin liikennöivät kiskobussit ja pikaratikat ovat paljon järkevämpiä ajatuksi ja koetaan enemmän hyödyksi kuin pisara Hesassa.

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Mikähän mahtaa olla komission mielipide merenkurkun sillalle, Helsinki-Tallina tunnelille ja Tutku-Maarianhamina-Tukholma siltatunnelille? Ikää tässä tosin on että hyvää rautatieverkko revitään muualta Suomea jotta hankkeisiin säästyisi rahaa. Pitäisikö tulevaisuudess Jyväskylässä asuvan omistaa henkilöauto jotta pääsee Pasilanasemalle matkustaakseen junalla helsinkiin?

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Huolestuttaa olla jostain samaa mieltä Väykän kanssa.

Reijo Tossavainen

Kustannuksiltaa miljardiluokkaa oleva Pisara-ratahanke on poikkeuksellisen kannattamaton. Sen hyötysuhde on alle 0,5 eli laskennalliset hyödyt ovat vain alle puolet kustannuksista. Siitä huolimatta erityisesti vasemmistopuolueet ja vihreät ovat ajaneet hanketta kaikin mahdollisin keinoin. Ideologia on siis ollut tervettä järkeä painavampi peruste.

Ollessani eduskunnassa ja sen liikenne- ja viestintävaliokunnassa toimin taustalla kaikin keinoin Pisara-hanketta vastaan.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Väyrynen toteaa, ettei komissio vastauksessaan kerro, miksi se rahoitti Kehärataa. Ehkäpä selitys on siinä, että Suomen valtio on tuotakin rahoitusta hakiessaan ollut taloudellinen totuuden kanssa eikä komission kantti anna myöten tunnustaa tällaista nenästävetoa.
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset