Paavo Väyrynen www.paavovayrynen.fi

Malmin lentokenttä on säilytettävä

Allekirjoitin juuri kansalaisaloitteen Malmin lentokentän säilyttämiseksi (Lex Malmi). Suosittelen muillekin.

Pyrkimys lakkauttaa Malmin lentokenttä liittyy keskittävään metropolipolitiikkaan, jonka puitteissa Helsingin ja koko pääkaupunkiseudun asukaslukua pyritään kasvattamaan keinotekoisesti jopa yli puolella miljoonalla. Lentokentän alueelle pyritään saamaan kymmeniä tuhansia uusia asukkaita.

Olen seurannut läheltä metropolipolitiikan mielettömyyttä.

Matti Vanhasen toisessa hallituksessa vastustin pakkopäätöstä, jolla osa Sipoon kunnasta liitettiin Helsinkiin. Suunnitelman mukaan sinne pitäisi rakentaa asunnot 75 000 asukkaalle. Alueelle rakennettaisiin metrolinja, johon valtiota pyydetään maksumieheksi. Juuri julkisuudessa esitettyjen tietojen, mukaan alueen suunnittelu on edennyt hitaasti. Tästä hankkeesta, ehkä lopulta luovutaan.

Kuuluin liikennepolitiikkaa käsitelleeseen ministerityöryhmään.

Kannatin rautatieyhteyden rakentamista Helsinki-Vantaan lentokentälle, mutta vastustin kehäradan rakentamista. Pidin sitä kalliina virheinvestointina. Valtio on maksanut pääosan kustannuksista, kaiketi lähes 600 miljoonaa euroa. Vantaan kannettavaksi jäänyt osuus on raunioittanut kaupungin talouden.

Hyväksyin Länsimetron tukemisen valtion varoista, mutta ajoin läpi päätöksen, jolla valtion rahoitusosuudelle asetettiin euromääräinen katto. Ihmettelin kovasti sitä, että Jyrki Katainen valtiovarainministerinä vaati ja sai siihen indeksikorotuksen. Onneksi katto asetettiin. Ilman sitä valtion rahoitusosuus olisi kasvanut yli 100 miljoonalla eurolla. Nyt kustannusten lisäys jää Helsingin ja Espoon veronmaksajien kannettavaksi.

Nykyinen hallitus on jatkanut järjetöntä metropolipolitiikkaa. Siihen kuuluu valtion varojen käyttäminen mm. Raide-Jokerin rahoittamiseen, Länsimetron jatkamiseen, Pisara-radan rakentamiseen sekä Tallinnaan rakennettavan junatunnelin ja Helsinki-Turku oikoradan suunnittelemiseen.

Väestön keskittämisestä pääkaupunkiseudulle kärsivät kaikki suomalaiset. Aluekehitys on nollasummapeliä. Pääkaupunkiseudun väestönlisäys johtaa vastaavaan väestökatoon maakuntakaupungeissa ja maaseudulla - ellei sitten ajatella, että pääkaupunkiseudulle muuttaa satoja tuhansia ulkomaalaisia.

Keskittymisestä kärsivät ennen muuta pienituloiset ihmiset, joiden elinkustannukset kasvavat, elinympäristö heikkenee ja palvelut huononevat. Hyödyn korjaavat rakennusliikkeet ja muu liike-elämä.

Maakunnissa muuttoliike johtaa palvelujen heikkenemiseen, työpaikkojen vähenemiseen ja asuntojen arvon romahtamiseen.

Minulla on Malmin lentokenttään myös henkilökohtainen suhde. Pohjanrannan päärakennuksen suunnitteli Onni Ermala, jonka käsialaa ovat myös Malmin lentokonehallit. On syytä epäillä, että hän suunnitteli myös terminaalin, mutta se tuli arkkitehtitoimiston vetäjien nimiin.

Onni Ermala on Suomen arkkitehtuurin merkkihenkilö. Hän oli käynyt vain Viipurin piirustuskoulun, mutta oli niin taitava suunnittelija, että voitti useita arkkitehtikilpailuja. Hän on ainoa, jolle on annettu erivapaus käyttää arkkitehdin titteliä ja hakea arkkitehdin virkoja.

Malmin lentokentän ja sen rakennusten suojelemiseen liittyvät siis myös painavat kulttuurihistorialliset perusteet.

Ensi sijassa kysymys on kuitenkin siitä, että kenttää tarvitaan koko maan ilmailuliikenteen tarpeisiin. Siksi on paikallaan, että kentän suojelemiseksi on tehty kansalaisaloite. Sitä on tuettava.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

10Suosittele

10 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (17 kommenttia)

Olli Kankaanpää

Entinen kaverini on nykyinen Suomen ilmavoimien komentaja. Pääkaupunkiseudun asuntorakentamisen tarve on suuri ja asuntojen vuokrat ovat sen mukaisia. Se miten herra antaa ja ottaa on viikonvaihteessa Malmin lentokentällä pidetystä lentonäytöksestä huolimatta epäselvää.

Paavo, kyllä Hornet voi laskeutua vaikka nelostielle (melkein yrityksesi viereen) ja kentän strateginen merkitys Suomen Puolustusvoimille on pienempi (mitätön) kuin sinun mahdollinen halusi torpata Helsingin kaupungin kaavoitushankkeet.

Kaivopuistoon on ilmeisesti perustettava vesiliikennerata lentokoneille ja teemapuisto polkuautoille.

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Maalaiset ilmaisevat Helsinkivihaa haluamalla korottaa helsinkiläisten maksamia vuokria ja asuntojen hintoja. Kyllä tämä asia pitäisi jättää helsinkiläisten ratkaistavaksi.

Emmehän me helsinkiläisetkään halua suojella koko Lappia Natura-ohjelmalla. Tosin siitäkin voisi tehdä kansalaisaloitteen, jos Malmin lentokenttää ei saada asuinkäyttöön.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Aholankin kommentin toisesta kappaleesta näkyy selvästi, että monella on nimenomainen pakkomielle tuhota Malmin lentoasema. Suojelua vaativat puolestaan ovat paljolti muuta kuin "Helsinki-vihaa ilmaisevia maalaisia".
http://www.europanostra.org/news/737/
http://ilmailu.fi/uutiset/europa-nostran-asiantunt...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän ilkkasiren62 kuva
Ilkka Sirén

Mikko Aholalle: Helsingin kaupungissa lasketaan rajusti helsinkiläisten maksamia vuokria ja asuntojen hintoja rakentamalla Malmin lentokentälle asuntoja. Koska Helsingissä on vain 95% rakentamatonta maa-alaa, on välttämätöntä rakentaa sille kohtaa Helsinkiä, jonka pinta-ala on 1,6% kokonaispinta-alasta. On suorastaan häikäisevän älykästä ratkaista asunto-ongelmat siten, että rakennetaan Malmille. 1,6% alalle saadaan niin paljon asuntoja, että asuntojen hinnat suorastaan romahtavat Helsingissä. Malmille saadaan sijoitettua 861 000 asukkaan kokonaismäärästä 2,9%, tämä on ratkaiseva käänne!

"Kaupunkimaantieteen professori Mari Vaattovaara totesi Helsingin Sanomissa 28.5.2016: “Vain viisi prosenttia Helsingin maapinta-alasta on rakennusten alla. Toisin sanoen 95 prosenttia on rakentamatta. Jos puistot ja muut vastaavankaltaiset alueet vähennetään, niin edelleen on rakentamatta 85 prosenttia maapinta-alasta."

Malmin suunnittelualueen kokonaispinta-ala on noin 3,1 km², josta yli puolet on varsinaisen lentokenttäalueen ulkopuolella. Suunnittelualue kattaa kaupungin kokonaispinta-alasta noin 1,6%. Koko Malmin suunnittelualueelle vuoteen 2050 mennessä sijoitettavaksi suunnitellut 25 000 asukasta olisivat 2,9% Helsingin yleiskaavan suunnitteluperusteeksi asetetusta 861 000 asukkaan kokonaismäärästä. "

Näin se homma etenee ja maailma pelastuu!

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Ja lapsikin sen näkee, vaikka ei vielä ehkä ymmärrä, että "maan tavalla" asiaa hoidetaan:
""Ilmasta käsin lapsikin ymmärtää, että vaihtoehtoisia rakennuspaikkoja löytyy. Myös suojelukohteet ja kuntien rajat huomioonottaen. Se on totta, että asuntoja tarvitaan, mutta tärkeämpi kysymys on se, minne niitä rakennetaan", Wilton sanoo."
http://ilmailu.fi/uutiset/europa-nostran-asiantunt...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Juhani Nurminen

Itse en Väyrysen blogitekstin perusteella pysty ottamaan kantaa siihen pitäisikö aloite allekirjoittaa, joten en laita nimeäni. Minun pitäisi ennen allekirjoittamista tietää haitat ja hyödyt - sellainen vaan olen, en allekirjoittele aloitteita ihan vaan tunnepohjalta kuten moni tekee.

"Keskittymisestä kärsivät ennen muuta pienituloiset ihmiset, joiden elinkustannukset kasvavat, elinympäristö heikkenee ja palvelut huononevat. Hyödyn korjaavat rakennusliikkeet ja muu liike-elämä.

Maakunnissa muuttoliike johtaa palvelujen heikkenemiseen, työpaikkojen vähenemiseen ja asuntojen arvon romahtamiseen."

Noinhan asian ei tarvitse olla joten perustelu on kestämätön. Asia on noin vain jos (ja kun) päättäjät sen haluavat noin olevan.
Yhteiskuntapolitiikalla voivat mm. kansanedustajat vaikuttaa pitääkö kyseinen "näennäisperustelu" paikkansa.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Tuolta voi lukea perustelut, niin ei tarvitse elää tunteiden vallassa.
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2106

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Malmin kenttä on toimiva liikennelennon opetuskeskus, lisäksi kulttuurihistoriallisesti erittäin tärkeä. Toinenko Jakomäki se päälle pitäisi rakentaa ?

Se pitää ehdottomasti säilyttää !

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Tukholmassa on paljon kovempi asuntopula, kuin Helsingissä. Asuntojonot kun ovat jopa kymmeniä vuosia. Siitä huolimatta Bromman kenrttää käytetään koko ajan ja asuntorakentaminen kohdentuu muualle.

Helsingissä on jo kymmeniä vuosia asuntorakentamista säännöstelty gryndereiden ja kaupungin toimesta, pitämällä asuntotuotanto kysyntään nähden sopivana ja hintataso mukavasti ylhäällä. Ei tämä nykyinen tilanne ole mikään uusi "ohoh " ongelma, joka ratkeaisi kentän alueen asuntotuotantoon valjastamisella. Tonttimaata on ilman kenttääkin ihan riittävästi.

Onko sitten kikkailun asemasta kaupungilla halua ?

Käyttäjän juhanikahelin kuva
Juhani Kahelin

Helsingissä jaettiin tänään Uudiskohteet -lehdykkä. Kävin sen läpi kohde kohteelta. Kymmenistä tai miltei sadoista kohteista yksi ainoa herätti edes pientä mielenkiintoa, tosin sinnekään en muuttaisi monimutkaisen liikenneyhteyden takia (länsimetro, vaihto Matinkylässä, liityntäbussi - kiitos ei).

On tunne että olen saanut Helsingin ja pääkaupunkiseudun asuntopolitiikasta ja asunnoista enemmän kuin tarpeekseni. Tämä seutu madaltaa mielen, tekee ihmisistä hiiriä.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Allekirjoitettu. Suosittelen.

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Koskahan Suomessa ymmärretään, että rakentaa voi myös niin ylös-kuin alaspäin, kuten muualla maailmalla, eikä ainoastaan maata pitkin.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Kyllähän se jännää on, kun hiukan päätä käyttämällä sitä ylöspäin rakennettavaa maa-aluetta löytyisi hyvinkin läheltä Helsingin keskustaa ja kun todella kaupunkimaista kaupunkiakin kaivataan.
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2...
https://www.facebook.com/groups/184085073617/?fref=ts

Itse asiassa valtiovallan edustajat voisivat ryhdistäytyä silläkin perusteella, että Malmin lentoaseman rakentaminen on vastoin Sipoon alueliitoksen perusteita. Vaikka päätöksen perusteluissa asiaa ei ehkä selväsanaisesti mainita, alueen rakentamista on pidetty vaihtoehtona, jos Sipoolta ei saada lisäalueita Helsingin kaupungille. Ja kuten tunnettua, Helsinki sai Sipoolta kaipaamaansa "Lebensraumia".

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän juhanikahelin kuva
Juhani Kahelin

Sipoon osan liitos oli väkivaltainen. Oikeusministerinä, joka tuota liitosta ajoi, oli vihreiden Tuija Brax.

Liitos ja rakentamisen edellytykset oli huonosti selvitetty. Sama kuvio toistuu nyt ns. bulevardisoinnissa. Sisääntuloväylät ovat tietääkseni valtion rakentamia teitä eli koko kansakunnan yhteistä varallisuutta. Millä oikeudella Helsinki omii ne itselleen? Kyseiset sisääntuloväylät ovat tärkeitä kuljetus- ja huoltoväyliä ja niiden "bulevardisointi" nostaa elämiskustannuksia Helsingissä. Helsingin poliitikkojen ja virkamiesten ahneus kävelee kaikkien suomalaisten ja myös helsinkiläisten yli.

"Me päätämme ensin, tutkikaa te sitten", sanoo Sinnemäki.

Tuusulanväylän reunamat Pohjolankadulta Kehäykköselle ovat erittäin kauniit, täynnä vihreyttä. "Bulevardisointi ei ole ainakaan vihreistä kiinni", sanoi Soininvaara. Eli vihreys pois Helsingistä, niin Malmilta kuin väylien varsiltakin. Ehkä myös valtuustosta.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Mitä tuohon bulevardisointiin tulee, niin se on suoraa jatkoa Demarien -70 luvulla luomalle jalkaliikkeelle. Tavoitteena on luoda kollektiivikulkuvälineiden Helsinki. Tämä bulevardihupsuttelu tulee kyllä kansalle kalliiksi.

Käyttäjän markolilja kuva
Marko Lilja

Jos pitäisi valita kumpi rakennetaa Malmin lentokenttä vain Talin Golfkenttä on valinta helppo.

Tali. Mutta se on helsinkiläisten kokoomuspolitiikkojen erityisessä suojelussa toisin kuin historiallisia arvoja sisältävä Malmin lentokenttä.

Arvokkaat tonttimaat on vuokrattu räikeään alihintaan harrastajille ja kaiken lisäksi kyseessä on suljettu kerho. Demokratiaa?? Ei todellakaan.

Malmi sen sijaan on auki jokaiselle harrastajalle. Tälläkin on merkitystä.

Käyttäjän heikkironkko kuva
Heikki Rönkkö

Facebook muistuttaa käyttäjää postauksistaan vuosipäivinä. Olin näköjään matkoilla tänä päivänä viisi vuotta sitten 24.8.2011:

"Lukaisen näitä päivityksiä odotellessani lentoa täältä Moskovasta viralliseen Suomeen, jossa ulkoministeri valmistelee kirjaohjelmaa tv:hen, mutta niinpä oli Erkki Tuomioja ruudussa 60-luvun lopullakin kun muutin maalta Hesaan."

Jakaisin Suomen 100-vuotishistorian kahteen puolikkaseen: edellistä kutsuisin Hella Wuolijoen ja Sakari Tuomiojan, jälkimmäistä Erkki Tuomiojan Suomeksi. Yhteisenä ideologiana muinaisskandinaavinen mytologia valituista valituimpiin valikoitumisen perustana. Halutessaan sitä voi nimittää myös runoilevaksi psykiatriaksi.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset