Huhtasaaren esitys jäi puolitiehen
Laura Huhtasaaren esitys 1990-pankkikriisin tapahtumien selvittämisestä jää monin tavoin puolitiehen.
Kannatan vahvasti pankkikriisin vuoksi ylivelkaantuneiden pelastamista ikuisesta velkavankeudesta. Saman tulee kuitenkin koskea myös muita sellaisia ylivelkaantuneita, jotka ovat velkansa jo moninkertaisesti korkoina ja muina kuluina maksaneet. Tähän ei tarvita edes totuuskomissiota, vaan lakiehdotus näiden vanhojen velkojen saneeraamisesta.
Laura Huhtasaaren ehdotus jää puolitiehen myös siinä mielessä, että hän ei vaadi pankkikriisiin johtaneen laman syiden selvittämistä. Hän ei esitä myöskään selvitettäviksi syitä vuoden 2008 jälkeen kokemaamme lamaan, joka on synnyttänyt uusia velkaongelmia.
Huhtasaaren ehdottaman totuuskomission työ kohdistuisi lähinnä presidentti Mauno Koiviston koolle kutsumaan ”konklaaviin”, jolla hänen on väitetty puuttuneen oikeuslaitoksen ratkaisuihin pankkien eduksi. Koivisto on kuitenkin yhdessä pääministeri Harri Holkerin johtaman hallituksen kanssa päävastuussa itse pankkikriisistä ja koko 1990-luvun lamasta sen vuoksi, että he yrittivät ajaa Suomea ”vahvan markan” politiikalla eurokuntoon.
1990-luvun alun kokemusten perusteella Suomen ei olisi missään tapauksessa pitänyt mennä euroalueeseen. Saman vuosikymmenen lopulla Paavo Lipponen ja Sauli Niinistö kuitenkin meidät euroon veivät.
Lipposen ja Niinistön mieskohtaista vastuuta korostaa se, että päätös tehtiin perustuslain vastaisesti.
Niinistön johtama eduskunnan perustuslakivaliokunta totesi vuonna 1994 antamassaan mietinnössä, että ”EU-liittymissopimus ei voi vielä merkitä sitoutumista Talous- ja rahaliiton kolmanteen vaiheeseen”. Kansanäänestyksessä ja eduskuntakäsittelyssä siis nimenomaisesti EI päätetty euroon siirtymisestä. Niinistö ja Lipponen totesivat kuitenkin kolme vuotta myöhemmin, että päätös oli liittymissopimuksen hyväksymisen yhteydessä jo tehty, joten euroon voitiin siirtyä vain tiedonantomenettelyä käyttäen.
Ville Itälän johtama perustuslakivaliokunnan enemmistö antoi tälle ratkaisulle poliittisen siunauksen. Vähemmistö vaati kansanäänestystä ja lakiehdotusta, joka olisi käsitelty määräenemmistöllä. Jos sen tahto olisi toteutunut, Suomi olisi jäänyt muiden Pohjoismaiden tapaan euroalueen ulkopuolelle.
Sauli Niinistö käsitteli uudenvuodenpuheessaan Suomen talouden ”hukattua vuosikymmentä”, kun kansantaloutemme ei ole vieläkään tavoittanut vuoden 2008 tasoa. Hän varoitteli lamaan liittyneestä rajusta velkaantumisesta.
Niinistö ei maininnut, että laman ja velkaantumiskierteen pääasiallinen syy on hänen läpiajamansa Suomen jäsenyys euroalueessa. Ruotsin talous on kasvanut samaan aikaan noin neljänneksellä.
Muutama vuosi sitten Niinistö sanoi, ettei olisi silloisilla tiedoilla kannattanut Suomen jäsenyyttä euroalueessa. Aktiivista katumista Niinistö ei ole kuitenkaan osoittanut eikä kertonut, kuinka syntynyt vahinko korjattaisiin.
Suomen jäsenyys euroalueessa on keskeinen teema tulevissa vaalikeskusteluissa. Se varjostaa Suomen talouden tulevaisuutta ja uhkaa viedä meiltä lopunkin itsenäisyyden, kun euroalueesta pyritään luomaan EU:n liittovaltioydintä.
Aina voi kannattaa mutta päätöksen tekee kuitenkin kulloinenkin hallituspuolueiden enemmistö.
Ilmoita asiaton viesti
Arkistot on avattava.
http://pelisuomi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/217576-e…
Ilmoita asiaton viesti
Tässä lisää arkistosta avattavia päätöksiä, papereita ja pankkikriisikirjoja:
1) Pankkikriisin peitellyt paperi(A.P.Pietilä) – Wahlroos pankkikriisin kettu:
http://pankkikriisi.blogspot.com/2008/11/pankkikri…
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001570476….
2) ES: Punapääoman romahdus ja pankkikirjat avautuvat:
http://pankkikriisi.blogspot.com/2008/11/punapoman…
http://suomenhistoriaa.blogspot.fi/2011/11/missa-h…
3) EMU-päätös eduskunnassa vuonna 1998:
http://www.youtube.com/watch?v=PwEbyUactDE
4) Ennakkovaroituksia mihin ollaan menossa: (M.Uuspaavalniemi):
http://www.youtube.com/watch?v=XWfUSa7_TMQ
Ilmoita asiaton viesti
Saa nähdä kuinka kauan tässä vielä menee, kun taka-alalle jääneet nk. euron valuviat ponnahtaa uudelleen esille. Kreikka ei tule koskaan selviämään veloistaan ilman velkojen ainakin osittaista anteeksiantoa ja se on jatkuva kylmä rinki takapuolessa euromaille ja onhan siellä muitakin eikä tämä Suomenkaan tilanne ole niin hyvä, vaikka talouskasvua ja työllisyyden paranemista on pitkästä aikaa saatu alulle.
Ilmoita asiaton viesti
Kreikan velka on mitätön EUn vinkkelistä. Velka on vain sietämätön Kreikan kannalta.
Ilmoita asiaton viesti
Ei niinkään mitätön yli 300 miljardia euroa. Suomelle se maksoi Jutta Urpilaisen vaatimina”takuina” lähes miljardin. Suomen osuus on n. 2 % Kreikan lainojen vastuista. EU, EKP ja IMF pelastivat Kreikan kriisissä Saksan ja Ranskan pankit ja lasku jäi euromaiden veronmaksajien piikkiin.Sinun ja minun jne.
Paavo Lipponen silloinen pääministeri ja Sauli Niinistö silloinen valtiovarainministeri junailivat Suomen euroon ja sitä kautta myös Kreikan kriisin maksumiehiksi.
Suomen veronmaksajat odottavat aktiivista katumista molemmilta herroilta.
Nauttikaa EU:n ytimessä oleskelusta.
Ilmoita asiaton viesti
300 miljardia ei EUta heiluta mihinkään. Se on paljon tilipussiin verrattuna, mutta ei EUn rahavirroissa.
Kansalaista kohti EUssa 600€ eli kahden viikon ruokalaskuni. Ei siis paljon. Voidaan hyvin antaa lainasta puolet anteeksi.
Ilmoita asiaton viesti
#26. Taloussanomat: Suomen pankkikriisi oli mittasuhteiltaan rajumpi kuin Yhdysvaltain maailmaa koetellut subprime-kriisi.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001570469….
Suomen pankkikriisi – mitä opimme?(Vihriälä)
http://www.taloustieteellinenyhdistys.fi/images/st…
http://docplayer.fi/12485730-Suomen-pankkikriisi-m…
Ilmoita asiaton viesti
Unohtuiko että EU huippukokouksissa on päämiehenä Suomen pääministeri joka sopi lainat ym?
Katainen: Vakuuksia vaaditaan yhä!
Suomi vaatii yhä vakuuksia Kreikalta uuden lainan ehtona, pääministeri Jyrki Katainen (kok.) kertoi perjantaina Riiassa.
Velkakriisit16.9.2011
Vakuuksien laatu ratkeaa pääministeri Kataisen mukaan viimeistään syyskuun alussa. Pääministeri arvioi, että vakuudet voisivat olla joko Kreikan valtion kiinteää omaisuutta tai osuus omaisuudenhoitoyhtiöstä.
– Euroopan päämiehet kirjasivat loppupäätelmiin tekstin, jonka mukaan vakuudet ovat tärkeä osa tätä lainoituspakettia ja vakuuksia käytetään aina, kun se on tarpeen. Vielä kokouksen päätteeksi kysyin suullisesti, koskevatko vakuudet myös Kreikkaa, ja näin siinä todettiin, pääministeri kertoo.
Kreikka sai myöhään torstaina uuden 109 miljardin euron lainapaketin.
Lähteet: YLE UUTISET
Ilmoita asiaton viesti
Ennemmin tällä hetkellä kannattaisi seurata/olla huolissaan esim. Italian tilanteesta. Tällöin kyse on kokoluokkaa isommasta asiasta koko euroalueen kannalta.
Ilmoita asiaton viesti
#52. Mutta Suomesta on tässä blogissa kysymys – ei Italiasta.
Ilmoita asiaton viesti
Tuossa edellä keskustelivat Kreikan velasta ja sen tilanteesta. Kommenttini liittyi tuohon asiaan, eli Italian tilanne on tällä hetkellä paljon suurempi riski ja uhka kuin Kreikan. Kokoluokka on aivan eri.
Ilmoita asiaton viesti
Paavo,
päättäjät kantavat vain poliittisen vastuun. Eli heille ei seuraamuksia tule ns perskohtaisesti. Riittää, kun mediassa esiintyy naama totisena ja valittaa heikkoa tilannetta samalla yrittäen pidättää nauruaan.
90-luvun pankkikriisin hoito täyttää maanpetoksen tunnusmerkit. Ei tehty mitä Islannissa, jossa pankkeja otettiin valtion huostaan eikä vain rahoitettu verovaroista. Nykyinen hallitus on samassa tilassa, mutta vaalien jälkeen moni sähläri suuntaa palkkiovirkoihin Suomessa, EUssa ja kansainvälisissä organisaatioissa.
Korruptio on silmiin pistävää.
Ilmoita asiaton viesti
Velat voidaan kuitata, mutta miten korvataan vahingot niille, joilta pankki varasti kaiken omaisuuden? Lainojen vakuysarvot romautettiin ja korot nostettiin pilviin. Näin tapahtui poikani syntymäkodille, kun Karkkilan Osuuspankin johtokunnassa istunut naapurin isäntä hoiti paikan itselleen pilkkahinnalla. Niin lähti maantielle kirjaton, karjaton perhe ja löysästä hirrestä päästiin vasta pari vuotta sitten. Kun minulle lähetettiin allekirjoitettavaksi kauppakirja kotiin, ei edes kaupanvahvistaja ollut paikalla. En myöskään omaa nimeäni paperiin laittanut, vaan kirjoitin viivalle: VITTU PASKA AAMU. Seuraavana aamuna naapurin isäntä ajoi peräkärryn pihaan ja tavaroitamme alettiin heitellä lavalle. Miten ja koska tämä korvataan? Tähän haluaisin vastauksen.
Ilmoita asiaton viesti
Vihdoinkin on alettu korkeammalta taholta vaatia oikeutta 90-luvun uhreille ja totuuden esille tuomista. Todellakin Kaija nämä oheisessa kommentoinnissa esiin tuomani tapaukset ovat hyvin saman kaltaisia omasi kanssa. Me emme anna siunaustamme omaisuuksiemme ryöstöille Perustuslain, Ihmisoikeussopimuksen ja Suomen lain vastaisesti – vaan haluamme oikeutta ja korvaukset.
Eri asia on, miten omaisuuden lisäksi korvataan 27 vuoden maan päällinen kiirastuli. Yksi kriteeri olisi syyttömänä vangitun päiväkorvaus, joka lienee välillä 500 – 1000 euroa. Miettikää mikä menetetty voimavara 65 000 yrittäjää, 600 000 työttömyyteen ajettua ja heidän perheensä. Tuo voimavara olisi nostanut Suomen takaisin kukoistukseen 90-luvulla – mutta ahneet pankkimiehet ja heitä hännystelevät politiikot päättivät kavaltaa rehellisten suomalaisten omaisuudet ja tuhota heidät taloudellisesti ja henkisesti. Nyt on totuuden aika, sillä meitä, jotka vääryyden edessä emme ole antaneet periksi on satojatuhansia.
Ilmoita asiaton viesti
Paavo Lipponen ja Sauli Niinistö todella juonivat varsin röyhkeällä tavalla Suomen rahaliittoon.
Huhtasaari ja Väyrynen ovat oikeassa; Lipposen ja Niinistön menettely olisi syytä tarkoin tutkia.
”Emuun liittymisen tavasta on Lipposen hallituksen ja kansan tahdon välille on Ahon mukaan revennyt ammottava kuilu. Aho toisti keskustan kannan, jonka mukaan rahaliittoon liittymisestä pitäisi päättää lailla.”
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/esko-…
Esko Ahon suoraselkäistä esiintymistä eduskunnassa EMU-päätöksenteon yhteydessä voi ihailla:
https://www.youtube.com/watch?v=Diu6dY6x6sM
Ilmoita asiaton viesti
Olisiko valtakunnan oikeus oikea paikka?
Ilmoita asiaton viesti
Myös Suomen perustuslain 115 pykälän 2) kohta sopii asiaan hyvin:
– ”Valtioneuvoston jäsenen virkatoimen lainmukaisuuden tutkinta eduskunnan perustuslakivaliokunnassa voidaan panna vireille: 2) vähintään kymmenen (10)
kansanedustajan allekirjoittamalla muistutuksella…”
”Show must go on…”
Jatkokysymys: milloin virallisesti luovuttiin markasta vai luovuttiinko markasta koskaan? Sekin kiinnostaa monia.
Ilmoita asiaton viesti
Markasta luovuttiin 1.3.2000, kun uusi perustuslaki tuli voimaan. Siihen asti Hallitusmuodossa säädettiin, että valuuttamme on Suomen markka.
Kun 1998 Sd/Lipponen-Kok/Niinistö+Vas+vihr+Rkp vei Suomen EMU:un tiedonannolla, perustuslaissa (HM) mainittiin vain markka. Se ei merkinnyt silloin mitään.
Mielenkiintoista.
Ilmoita asiaton viesti
Suomen markka – Wikipedia:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_markka
Milloin eurot tuli Suomeen?
https://www.kirjastot.fi/kysy/milloin-eurot-tuli-s…
Raha ja talous:Markasta euroon mutta miksi: (Google):
https://rahajatalous.wordpress.com/2011/01/18/mark…
Lisätietoa: Tuukka Talvio: Suomen rahat, Suomen Pankki
Ilmoita asiaton viesti
Pääministeri Esko Aho: Ecu-ratkaisu tehdään ”suhteellisen pian”
Julkaistu: 3.6.1991
HS
Hallitus päättää ”suhteellisen pian”, sidotaanko Suomen markka Euroopan yhteisön valuuttaan ecuun, ilmoitti pääministeri Esko Aho (kesk) radion pääministerin haastattelutunnilla sunnuntaina. Ahon mukaan asiaa koskeva selvitystyö saadaan valmiiksi hyvin pian.
Harjoittelitteko te silloin tuota Euroa varten? -94 näkyy Ecu nimittäin olevan jo käytössä.
Ja EU ja Suomenpankki ”odotteli” mitä se hallitus vasta-98 päättää?
Euroja alettiin painaa vasta parikuukautta ennen kuin ne tuli käyttöön?
Odottiko elinkeinoelämäkin minkä ratkaisuun Lipponen ja Sale tekee?
Onko juolupukki olemassa?
Ilmoita asiaton viesti
#21. Mitäs mieltä olette ns.Koiviston konklaavista?
https://karjalankuvalehti.fi/images2/pankkikriisi_…
https://www.nykysuomi.com/2017/05/17/mauno-koivist…
Ilmoita asiaton viesti
-Vuoden 1989 revalvaation korjaava minidevalvaatio torjuttiin. Asiasta väännettiin kättä myös hallituksessa: Pääministeri Aho – ilmeisesti hallituksen enemmistökin – oli alunperin minidevalvaation puolesta. Myös presidentti Koivisto oli hallituksen devalvaatioajatuksen kannalla.
– Valtionvarainministeri Viinanen oli devalvaatiota vastaan, ulkoministeri Väyrynen taas kannatti suurempaa devalvaatiota.
Syksyllä 1991 edessä oli lisäksi seuraava tupokierros.
Kun Suomen Pankin johtokunta esiintyi yhtenäisenä hallitukseen päin
-myös hallitus antoi periksi.
-ECU-päätös runnottiin lopulta hallituksessa läpi pääministeri Ahon ja valtionvarainministeri Viinasen voimin.
– Talouspoliittisen ministerivaliokunnan ulkopuolisilta ministereiltä ei juurikantoja kyselty. ”Meille ulkopiiriläisille, ministereille, jotka emme olleet valiokunnan jäseniä, tuorein tietolähde oli usein aamuinen Helsingin Sanomat.”
ECU-päätös hyväksyttiin myös eduskunnassa lähes yksimielisesti.
lähde:
Suomenhistoria
On turha veivata kuka päätti ja mitä päätti.Eiköhän sen päättänyt ne kellä on rahat ja työpaikat.”Sen lauluja laulat”!
Elinkeinoelämän ja maatalouden takia.
Ilmoita asiaton viesti
Mitä tarkalleen ottaen E.Ahon hallitus sopi -92 ja astui voimaan 1.11-93?
A)-Talous- ja rahaliitto EMU
EMU-suunnitelma hyväksyttiin osana Maastrichtin sopimusta, joka allekirjoitettiin helmikuussa 1992 ja tuli voimaan 1.11.1993. Sopimuksen mukaan talous- ja rahaliittoon edetään kolmen vaiheen kautta.
LOPULLISEN PÄÄTÖKSEN TEKI eduskunta 18. marraskuuta 1994.
Suomesta tuli myös talous- ja rahaliiton jäsen
LIITTYESSÄÄN EU:N JÄSENEKSI vuonna 1995 Suomi liittyi suoraan Euroopan talous- ja rahaliiton (EMU) toiseen vaiheeseen.
– Tällä vaiheella tarkoitetaan eri maiden talouksien lähentämistä siten, että EMUn kolmas vaihe eli
-yhteiseen rahaan siirtyminen sujuisi mahdollisimman helposti.
EMUN KOLMANTEEN VAIHEESEEN siirryttiin tammikuussa 1999.
Tarjoskohan Lipponen tuon takia ”nahkurinorsia” kun asia oli jo sovittu-92?
Ilmoita asiaton viesti
#5
Väitätkö tosiaan että eduskunnassa kaksi päättää enemmistön puolesta mitä tehdään?
Miksi sinne sitten 200 valitaan?
Kysytäänkö Aina kun jotain päätetään :Elinkeinoelämältä,MTK/SAK,kunnilta ,Pankeilta ,mitään?
Esko Aho oli kai unohtanut mitä sopi -92-94?
Oliko neuvottelut venynyt pitkäksi kun muisti katosi?
Ilmoita asiaton viesti
Ruotsi järjesti kansanäänestyksen euroon liittymisestä. Suomi EI. Kiitos Väyryselle, että pitää asian esillä. Hänellä on kokemusta ja osaamista.
SDP:llä kokoomuksen tavoin paikat EU:n ytimissä ovat tärkeämmät mitä isänmaan etu.
Suomessa politiikkaa pyritään nykyisin ohjailemaan gallupeilla EI todellisella poliittisella keskustelulla.
Ilmoita asiaton viesti
Liittykö Ruotsikin Rahaliitto-Emuun 1.11-93? EI. Ja se eroittaa meidän soimuksen Ruotsin sopimuksista.
Ilmoita asiaton viesti
Laura Huhtasaaren ehdotus on erinomainen. Tietysti selvitysten pitää kattaa ne syyt ja tekijät, jotka synnyttivät vuonna 1990 Holkerin-Liikasen-Louekosken johdolla lauenneen valtavan laman. Pahimmat virheet tehtiin vv.
1986-1990. Presidentti Koiviston vahvan ja vakaan markan politiikka oli suurin virhe. Samoin rahamarkkinoiden nopea ja hallitsematon vapauttaminen em. vuosina. Nämä tapahtumat on syytä avata ja selvittää samalla, kun tutkitaan Ahon hallituksen tekemiset vv. 1991-95.
Maastrichtin sopimus piti sisällään rahaliiton perustamisen. Suomessa kuitenkin Sauli Niinistön johtaman perustuslakivaliokunnan kannan mukaisesti eduskunta päätti, että siihen liittymisestä päätetään myöhemmin erikseen. Niinistö ”unohti” neljä vuotta myöhemmin valtiovarainministerinä sen, mitä oli perusustualakivaliokunnan puheenjohtajana nuijimassa päätökseksi.
Ruotsi menetteli demokraattisesti ja kansanäänestyksessä hylkäsi rahaliittoon liittymisen. Suomi olisi voinut tehdä samoin Maastrichtin sopimuksesta riippumatta. Ruotsi teki äärimmäisen viisaan päätöksen. Lipponen ja Niinistö tekivät raskaan virheen.
Paavo Väyrynen oli ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Vanhasen/Kiviniemen hallituksessa vv. 2007-2011. Tuona aikana Suomi ajautui talouskriisiin. Samoin mm. Kreikka. Mitä teki Vanhasen hallitus keväällä 2010 yksimielisesti: Lähti ottamaan valtavat vastuut suomalaisille veronmaksajille Kreikan veloista. Ministeri Väyrynen oli sekä ministerinä että kansanedustajana avainpaikalla, mutta ei ottanut mitään kantaa paitsi sen, että äänesti suomalaisten veronmaksajien etujen vastaisesti ja saksalaisten/ranskalaisten pankkien omistajien etujen puolesta.
Miksi näin, presidenttiehdokas Väryrynen?
Ilmoita asiaton viesti
lainaus:
1986-1990. Presidentti Koiviston vahvan ja vakaan markan politiikka oli suurin virhe. Samoin rahamarkkinoiden nopea ja hallitsematon vapauttaminen em. vuosina.
1)Mitä Kekkonen teki kun sopi EFTA,ETY?
Ettei olisi sovittu Maastrichtin sopimuksesta rahaliitto EMU?
(Sehän oli EU perustamisestä lähtien ollut tavoite,yhteinen valuutta.)
JO Santeri Alkiolla oli visio tuosta ja Eurooppa kuin USA liittovaltiot.
lähde:
Kepun-historia
Aho jatkoi vahvaa markkaa . Otettiin jo Ecu käyttöön mutta se poistettiin kun devalvoitiin.
Rahan vapauttaminen EMU kokeilua varten -89 oli jo sovittu. (ETY?)
Raha vapautettiin myös muualla.
”Kekkonen tiesi mihin kuulumme ja viitoitti tien länteen ja EU.
Kepun PM-puhe UKK-päivillä Paasikivi-salissa -10
Pötypuheet voi unohtaa kun lukee:EU-historian
Suomen tie EU ja Emuun.
Niitä ei ole puolueet ”värittänyt ” omilla propakandoillaan.
Ilmoita asiaton viesti
Oliko Kristilliset kepu hallituksessa-91-95 .Kuka oli ministerinä krst?
Väitätkö yhä että hallituksen ministerit salaa kokousti EU ja EMU ?
Ettei yhdessäkään valiokunnassa käsitelty asioita tuosta?
Istuuko valiokunnissa myös opposition edustajia? Joten jokainen eduskuntapuolue tiesi mitä on sovittu -92-voimaan 1.11-93
-92 lukemani Maastrichtin-sopimus lakivaliokunnan pöytäkirjasta ,kertoo myös että edm.valiokunnan jäsenet oli kaikki paikalla.
Jos taas hallitus pääsi puuhastelemaan salaa rikkoi eduskunta tehtäviään.
Eduskunnan tehtävä on valvoa että syntyy eduskunnan enemmistön tekemänä.
lähde:
valtioneuvosto.
Uudet asiakirjat yllättävät: Väyrynen vei Suomen unioniin, ei Koivisto
Sunnuntai 12.2.2017 IL
Paavo Väyrynen teki helmikuussa 1992 uransa merkittävimmän ratkaisun. Väyrynen hyväksyi Suomen EY-jäsenhakemuksen jättämisen.
Ilmoita asiaton viesti
lainaus:
Nämä tapahtumat on syytä avata ja selvittää samalla, kun tutkitaan Ahon hallituksen tekemiset vv. 1991-95.
Pääministeri
Esko Aho
26.4.1991 – 13.4.1995
Kesk.
Ulkoasiainministeri
Paavo Väyrynen
26.4.1991 – 5.5.1993
Kesk.
Ministeri ulkoasiainministeriössä, ministeri sosiaali- ja terveysministeriössä
(kehitysyhteistyöministeri)
Toimi Kankaanniemi
26.4.1991 – 28.6.1994
SKL
Ilmoita asiaton viesti
Saako kysyä Toimi Kankaanniemi, kannatatko Suomen eroa Eurosta ja mahdollisesti myös EU:sta? Perustelut myös. Kiitos!
Ilmoita asiaton viesti
Olen arvostanut Kankaanniemen suoraselkäistä linjaa 90-luvun laman kriitikkona ja edelleen hän järjestelmällisesti puolustaa vääryydellä kohdeltuja uhreja. Uskon, että aika moni suomalainen tajuaa, että EU vastuut kasvavat, kun yksi EU:n perustajajäsenistä – Britania – eroaa. Siinä vaiheessa, kun Suomelta aletaan kerjäämään lisää rahaa EU:n ylläpitämiseen uskon, että suurin osa vaatii Suomen eroa EU:sta
Ilmoita asiaton viesti
Onneksi tämä ruljanssi on ohitse runsaan kuukauden päästä. Pääsevät Väyrynen ja Huhtasaari jatkamaan uusilla teemoilla seuraavaa vaalia kohden. Sori..sori…siis samoilla teemoilla seuraavaa vaalia kohden.
Ilmoita asiaton viesti
Totta, sitten nämä molemmat populistit ryömivät taas hetkeksi koloihinsa, kunnes taas edudkuntavaalien alla alkaa rummutus EU:sta ja siitä miten islam tuhoaa suomen.
Ilmoita asiaton viesti
Toivottavasti tämä ruljanssi on vasta alkusoittoa.
90-luvun julmat vääryydet, yrittäjien firmojen ja omaisuuksien ryöstöt, tuhansien velkaantuneiden ihmisten itsemurhat velka-ahdingossaan, kaikki tämä Mauno Koiviston siunauksella ja pankkien toimesta toteutettuina.
90-luvulta peräisin niinikään edelleenkin jatkuva satojen tuhansien ihmisten suurtyöttömyytemme, valtion velan jyrkkä kasvu jo yli 108 miljardin euron lukemiin.
Tuolloin päättävät poliitikkomme Sauli Niinistö, Paavo Lipponen ja Suvi-Anne Siimes myös myivät 60 000 ilman omaa syytään ylivelkaantunutta maamiestään ja -naistaan norjalaiselle Aktiv-Hansa-perintäfirmalle vuosikausien velkaorjuuteen. 60 000 ihmisen hinta tässä orjakaupassa oli 600 miljoonaa euroa, mikä tarkoittaa 5%:a velkojen 12,2 miljardin euron kirjanpitoarvosta.
Nämä lähihistorian pankkisodan talousjulmuudet on viimein aika saattaa pimennosta päivän valoon ja oikaista ne.
Ilmoita asiaton viesti
LIITTEITÄ:
http://ilkkakakko.puheenvuoro.uusisuomi.fi/84064-l…
http://jyrkivirolainen.blogspot.fi/2013/09/770-koi…
http://jormajaakkola.fi/Koiviston_konklaavi
http://pankkikriisi.blogspot.fi/2008/11/koiviston-…
Ilmoita asiaton viesti
Liian moni Suomalainen haluaa elää elämänsä polvillaan. Valitettavasti. Muutoksen aikaansaamiseksi pitää olla rohkeutta asettua vallanpitäjiä vastaan, jos huomaa heidän päätöstensä johtavan kansan kurjistumiseen. Vanhat eurooppalaiset siirtomaavaltiot ovat saaneet lähteä riistämistään maista pikku hiljaa, kun paikalliset ovat saaneet itselleen aseita ja pystyneet näin puolustamaan oikeuksiaan. EU:ssa on nyt menossa vähän samankaltainen kehitys kuin näissä vanhoissa siirtomaissa. Euroopan valtioita, mm. Suomi, velkaannutetaan kovaa vauhtia. Toivotaan ettei täällä mennä ihan aseellisiin konflikteihin! Paavo Väyrynen yrittää avata Suomalaisten silmät, ennen kuin on liian myöhäistä.
Ilmoita asiaton viesti
Eikö herroja kiinnosta asiat? Edes todella tärkeät asiat?
Ilmoita asiaton viesti
Kiinnostaa mieluummin tulevaisuus kuin menneisyys.
Ilmoita asiaton viesti
”Kansa joka ei tunne menneisyyttään, ei hallitse nykyisyyttään,
eikä ole valmis rakentamaan tulevaisuutta varten.”
Adolf Erik Ehrnrooth (9. helmikuuta 1905 Helsinki – 26. helmikuuta 2004 Turku),
suomalainen jalkaväenkenraali ja Mannerheim-ristin ritari numero 162.
Ilmoita asiaton viesti
Historiaa on hyvä tietää, mutta siinä ei voi elää. Jos se taas on välttämätönyä jonkun mielestä, niin tutkioon komissio sitten myös Väyrysen ”vehkeilyt” Tehtaankadulla.
Ilmoita asiaton viesti
Eurosssa nimenomaan on kysymys tulevaisuudesta, onko meillä valuutta joka muuttuu oman taloutemme ja työllisyytemme mukaan, vai säädämmekö työllisyyden valuutalle sopivaksi kun palkanalennukset ja sisäinen devlvaatio eivät kelpaa.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä me menneisyyden tunnemme. Syyllisten kaivelua ei enää tarvita. Ei auta yhtään mitään selvitellä, onko Koivisto todella sanonut Väyryselle jotain vai muistaako Väyrynen asiat väärin tai onko hän ymmärtänyt asiat väärin.
Suomi on kuulunut rahaliittoon faktisesti jo monta vuotta. Meille ei koidu mitään merkittävää hyötyä selvittää perusteita, joilla päätökset on tehty.
Paavo Väyrynen ja Marttilakin saavat minun puolestani selvitellä tapahtumien kulkua ja osoitella puoleen jos toiseenkin. Kunhan selvittelytyöhön ei käytetä verovaroja.
Ilmoita asiaton viesti
On tärkeää selvittää menneet tapahtumat. Vastuu painaa, kun on kansakunnan kohtaloista kysymys. EMU/euro on kohtalon kysymys. Samoin 1980-90-luvun virheet monille yhä.
Ilmoita asiaton viesti
Joka ei tiedä SMP historiaa Vennamon ajoilta niin ei tiedä myös noista tapahtumista. Ellei itse ollut tekemässä päätöksiä -87-95.
Liikenneministeri, ministeri kauppa- ja teollisuusministeriössä[9]
Pekka Vennamo
Raimo Vistbacka
30.4.1987 – 30.9.1989
1.10.1989 – 28.8.1990
SMP
. Aiemmin luoton hakeminen ulkomailta oli luvanvaraista, mutta
-Suomen pankki vapautti luoton hakemisen 1986
(valvooko eduskunta SuomenPankin toimia ? entä talous-valiokunta?)
ja tämä johti laajamittaiseen yrityksien lainanhakuun ulkomailta. Ulkomainen lainaraha oli huomattavasti kotimaista rahaa halvempaa.
Ilmoita asiaton viesti
On tärkeää pestä menneisyyden likapyykki, koska siitä kärsitään tänäkin päivänä. Moni ei joko ymmärrä asiaa tai ei halua ymmärtää.
Totuus pitää saada esiin ja kansalaisten sumutus loppumaan. Vain siten Suomi voi suunnistaa kohti parempaa tulevaisuutta.
Ilman omaa itsenäistä keskuspankkia ja omaa rahaa emme ole taloudellisesti itsenäisiä.
Ilman taloudellista itsenäisyyttä muukin itsenäisyys on illuusiota.
Ilmoita asiaton viesti
#43
Uskotko tosissasi että esim.vaikka elintarvikevienti ja maatalous pärjäisi nyt jos maataloustuet tulisi markkoina ja penneinä?
Ilman EU tulevia tukia vain kansallinen tuki. Valtion talous ei pyöri kansalaisten ymprillä,vaan niiden joilla on työpaikat,vienti ja yritykset.
Sama valuutta,tulli säännöt ym. Ainahan voi kysyä EK ja MTK olisiko ne halunneet jäädä EMUSTA pois ja Euron tilalle ottaneet markat ja pennit.
Euroa,Puntaa,Jeniä,Dollaria vastaan .
Ilmoita asiaton viesti
1990-luvun pankkikriisiin liittyy
1. Koiviston konklaavi = oikeuslaitoksen kyykyttäminen presidentti Koiviston mielestä väärästä ratkaisusta.
http://jormajaakkola.fi/Koiviston_konklaavi
2. Syy Korkeimman oikeuden kyykyttämiseen on ETA-sopimuksen liitteisiin kirjoitettu mukautusmääräys Suomen pankkien vakavaraisuuden nostamiseksi 1.1.1995 mennessä EY-direktiivin edellyttämälle 8 %:n tasolle.
Aika oli käymässä vähiin ja presidentti Koiviston määräyksestä kaikki laittomatkin keinot oli otettava käyttöön.
Yritykset oli verottajan avulla saatettava konkurssilla pankkien haltuun.
Liisa Mariapori tietää tästä parhaiten.
3. Vuonna 1992 perustettu Valtion vakuusrahasto, jonka toimintaan liittyvät asiakirjat on määrätty sadaksi (100) vuodeksi salaisiksi,
Viimeiset Valtion vakuusrahaston ja Arsenalin asiakirjat vapautuvat salassapidosta vasta vuonna 2106 eli vasta 88 vuoden kuluttua.
Miksi ihmeessä ne pitää monen sukupolven ajan salata?
Siksikö, että pankkien vakavaraisuutta oli tuettava myös EY-direktiivin vastaisella valtion budjetin ulkopuolisella rahastolla, … ja siksikö, että Suomen Pankin kirjanpitoon tehtiin vähän yli 20 miljardin markan kirjanpitorikos?
Asioita tutkineena satun tietämään asioita.
1990-luvulla tapahtui useita valtiopetoksia, rikoksia, jotka eivät vanhene.
Ilmoita asiaton viesti
#43. ”On tärkeää pestä menneisyyden likapyykki,koska siitä kärsitään tänäkin päivänä. Moni ei joko ymmärrä asiaa tai ei halua ymmärtää” – vaan vakaumuksensa vuoksi haluaa salata ja peitellä tapahtuneita vääryyksiä ja oikeusloukkauksia.
”Totuus pitää saada esiin ja kansalaisten sumutus loppumaan. Vain siten (EU/EMU) -Suomi voi suunnistaa kohti parempaa tulevaisuutta.”
Olen täysin samaa mieltä. Monen kunnon kansalaisen moraali ja oikeustaju jo vaatii pankkikriisin perinpohjaista kansantaloudellista ja ihmisarvoista tutkimista. Politikoinnilla sitä ei selvitetä.
Pankkikriisi on malliesimerkki, kuinka valta ja valtapeli turmelee ihmiset – jalkoihinsa.
Ilmoita asiaton viesti
Kerrataan vielä miksi Ahon hallitus sopi tämän -92
Maastrichtin sopimus Euroopan unionista
Sopimus Euroopan unionista on uusi vaihe Euroopan yhdentymisessä, sillä se tekee mahdolliseksi poliittisen yhdentymisen käynnistymisen. Sopimuksessa luodaan Euroopan unioni, joka koostuu kolmesta pilarista:
-Euroopan yhteisöt, yhteinen ulko- ja turvallisuuspolitiikka (YUTP) ja
-yhteistyö oikeus- ja sisäasioissa (YOS). Sopimuksessa otetaan käyttöön Euroopan kansalaisuus, lujitetaan Euroopan parlamentin toimivaltuuksia
-ja perustetaan talous- ja rahaliitto (EMU). Lisäksi ETY:stä tulee Euroopan yhteisö (EY).
SYNTY
Maastrichtissa 7. helmikuuta 1992 allekirjoitettu sopimus Euroopan unionista
– tuli voimaan 1. marraskuuta 1993.
-Sopimus syntyi niin sisäisten kuin
– ulkoistenkin tekijöiden vuoksi.
-Ulkoisesti kommunismin luhistuminen Itä-Euroopassa ja Saksan yhdistyminen uudelleen johtivat siihen, että yhteisön kansainvälistä asemaa pyrittiin lujittamaan.
Ilmoita asiaton viesti
Väyrynen uhraa totuuden pyrkyryytensä alttarille. Laman uhrit, joita olen edustanut korkeimmassa oikeudessa, luottivat juuri väyrystelijöiden markkaan ja hävisivät siksi koko toimeentulonsa ja omaisuutensa. Euron syyttäminen markan romahduksesta on suorastaan röyhkeä väite. Vakaan euron aikana ei samanlaisia myllerryksiä ole tullut.
Ilmoita asiaton viesti
Onneksi markan myöten päästiin eroon devalvoinneista, devalvaatiossa tapahtuu aina tulosiirtoa palkansaajilta pääomalle. Eipä ole kuulunut vientiteollisuuden suunnalta vaatimuksia markkaan palamiseen johtuen siitä, että siellä ymmärretään viennin ongelmien olevan aivan muualla kuin valuutassa.
Ilmoita asiaton viesti
Saimme tilalle sisäisen devalvaation eli palkkojen alentamisen tien. Nauttikaa siitä niin kauan kuin ehditte.
Ilmoita asiaton viesti
Mitä muuta devalvaatiot joita markka-aikana harrastettiin oli kun palkanalennuksia, tosin aivan eri tasolla mitä kikyssä tapahtui.
Ilmoita asiaton viesti
Niinpä niin, kun ei voida devalvoida on kilpailukyvyn säilyttämiseksi laskettava palkkoja. Lipponen siis on kikyn isä. Tämän hän tuossa videolla totesikin.
Ilmoita asiaton viesti
Jokainen vientiteollisuuden rakenteen ymmärtävä tietää, että devalvaatiot on kuin pakkasella housuun kusisi. Devalvaation kautta haettu kilpailuetu oli omiaan vauhdittamassa Suomen vientiteollisuutta korkean teknologian tuottavasta maasta bulkkituotteita tuottavastai, tuotekehittely lyötiin laimin.
Ilmoita asiaton viesti
Granlund voi katsoa mitä kaikkea Suomesta vietiin ennen euroa, nyt suomi on ollut 10 vuotta tuontimaa, viedään ainostaan sitä Granlundin bulkkia ja jalostettua Venäjän öljyä. Miksi Granlund haluaa kieltää todellisuuden jonka tietää jokainen päivän uutisia seuraava?
Ilmoita asiaton viesti
Tuossa Marttilan linkkaamassa you-tube pätkässä Lipponen ilmoittaa, että joustoja tämä tulee vaatimaan. Lipposen ” sokea Reettakin” ymmärsi, että euroon siirtymisen jälkeen kilpailukykyä haetaan palkoista ja muista joustoista. Nyt niitä on sitten saatu, mm. kikynä.
Ilmoita asiaton viesti
Taisi olla hulvaton meininki -87-95 Kok,kepu pääministeri aikana kun :
Eduskunnalla on itsenäinen aloiteoikeus, mutta käytännössä valtaosa eduskunnan päätöksistä perustuu hallituksen esityksiin.
-Kaikki esitykset ja aloitteet käsitellään valiokunnissa ennen päätöstä. Valiokunta valmistelee mietinnön, jonka jälkeen esitys palaa eduskunnan täysistuntoon ensimmäiseen käsittelyyn.
Valtioneuvosto
Ja kukaan 200 ei ”tiennyt” mistän mitään ? Eikö edes Tiitinen puuttunut siihen tai oikeusasiamies?
Ilmoita asiaton viesti
Kreikan vakuudet sovittiin -09 aina 2018 asti.
Pm Vanhasen hallitus. Sopimus hyväksyttiin Kiviniemen hallituksen päätöksellä -10.
Joten mikään hallitus ei siihen enää voinut vaikuttaa. Summat neuvottelivat kukin PM sen jälkeen Brysselissä kulloinkin. Niin Katainen kuin Sipilä nyt -15.
Luvan antaa aina suurivaliokunta EU asioissa.
Niin myös vakuuksille jotka vaati PM Katainen.
-Kataisen mukaan Suomi vaatii edelleen tiukasti vakuuksia omalle takausosuudelleen, kuten hallitusohjelmaankin on kirjattu.
Vakuuksia vaatimalla hallitus haluaa varmistaa, että Suomen kokonaisvastuu euromaiden vakausrahaston tukioperaatioissa rajoittuu tämänhetkiseen 1,9 miljardiin euroon.
HS -11
JK.Vakuuksia vaadittiin jo Islannin lainoihin -10 mutta ne ei ehtinyt VM -virkamiehiltä valmiiksi.
VM-asiantuntija virkamiehet Hetemäki/Salmi laati vakuudet ei suinkaan ministerit.
edm.on aina mukana kun vipeistä sovitaan .
JK:VM asiakirjoissa ja lukee vakuudet jo maaliskuulla-11 ennen vaaleja Kiviniemen hallituksen ajalta.
Ilmoita asiaton viesti
Mä olen luullut, että 90-luvun alun laman syyt on melko hyvin tiedossa. Ja myös vuoden 2008.
Ilmoita asiaton viesti
Pienoiskoossa meidän pakkikriisi ,nyt ollut Saksan ja Ranskan pankkien velat ”Kreikka-vippien nimellä.
Rahaa jaettiin riskillä ilman vakuuksia millä olisi varmistettu lainan takaisin saaminen..
Suomen pankkikriisi oli Suomessa 1980-luvun lopulla ja 1990-luvun alussa pankkeja taloudellisesti vavisuttanut kriisi, jonka seurauksena valtiovalta ryhtyi tukemaan pankkeja niin sanotulla pankkituella.
Pankkikriisin taustalla oli rahoitusmarkkinoiden vapauttamista seurannut
-pankkien liiallinen luotonanto ja luotonotto, joka johti koko kansantalouden ylikuumenemiseen.
-Tätä kutsutaan 1980-luvun loppupuolen kasinotaloudeksi.
Hallitsematon riskinotto kostautui yleisen talouskehityksen taittuessa.
-Seurasi 1990-luvun alun lama.
Ilmoita asiaton viesti
finland/EU
17.5-11
-Valtiovarainministeri Katainen
– kertoi eilisessä euroryhmän kokouksessa muille jäsenmaille, komissiolle ja Euroopan keskupankille edellä mainitusta ehdoista. Tässä yhteydessä ministeri Katainen painotti erityisesti
– vakuuksien saamista yksiselitteisenä Suomen ehtona mahdollisille tuleville lainoitusohjelmille todeten, että kyseessä on
Suomen puolelta ilmoitusluonteinen asia,
-joka ei ole neuvoteltavissa.
Kas,kas? Kun kepulle tuli rökäletappio tuli Kiviniemelle ”menoja”.
Kiviniemen virkamieshallituksessa jatkoi Katainen,edm.hallituksen ja suurenvaliokunnan luvalla vakuuksien vaatimista.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos Paavo, Laura ja erityisesti Toimi Kankaanniemi. Anteeksi nyt kovasti Teille, jotka vastustatte 90-luvun tapahtumien tutkimista, sillä aion tässä kertoa esimerkkitapausten kautta, miksi Suomi on Euroopan rupusakkia taloudellisesti ja mikä meni pieleen 90-luvulla. Uhrit ovat edelleen hengissä ja he taistelevat oikeuksistaan edelleen vuonna 2018. Jopa Tasavallan Presidentti on antanut CNN kanavalle haastattelun, että Suomessa kohdeltiin 90-luvun uhreja väärin ja he ansaitsevat korvaukset. Nyt hän puuttuu vain vuoden 1918 tapahtumiin. Jos eläisimme oikeusvaltiossa, 90-luvun uhrien tilanteeseen olisi puututtu jo ajat sitten – nyt he elävät Ihmisoikeussopimuksen vastaisesti- velkavankeutta vastaavassa tilanteessa. Teille, jotka ette halua hyväksyä tosiasioita, kerron lyhyen oppimäärän faktoista, jotka jo tiedetään. Toivon, että samaistutte esimerkki tapauksiin ja mietitte, mitä itse tekisitte – jatkaisitte maksamista – vai taistelisitte laillisista oikeuksistanne vai hirttäytyisittekö, kuten 14 000 suomalaista teki? Liikenteessä lasketaan jokaisen kuolemantapauksen maksavan yhteiskunnalle noin 1,9 miljoonaa menetyksenä.
Kun valuutta lopulta vapautui 1989, pankkien nuoret ekonomit villiintyivät ottamaan ulkomaan valuuttaa Suomeen – ohi Suomen Pankin määräysten! Näin toimi jokainen keskuspankki, mutta vain SKOP sait syyt niskoilleen. Vielä siinäkin vaiheessa, kun SKOP ei enää itse saanut ulkomailta velkaa – ts. menetti rahoittajien luottamuksen, se kehitti aluekonttoriensa kautta systeemin, jossa vakavaraisten, työllistävien yrittäjien kautta aluepankit tekivät yhteisiä rahoitussuunnitelmia, jossa asiakkaalle esim. luvattiin 2 miljoonaa järjestelypalkiota, jos se auttaa Aluesäästöpankkia saamaan 20 miljoonaa USA:n dollaria valuuttalainaa. Kyseinen yritys oli vakavarainen Konekersantti Oy, jolla oli yli 70:n maahan vientiä ja luottotiedot kunnossa – toisin, kun pankilla. Mitä tapahtui, kun raha tuli Suomeen? – Konekersantti ajettiin pikavauhtia konkurssiin, ja omistajilta vietiin kaikki – onneksi vaatteet jäivät päälle. Mies on edelleen voimissaan ja pitää kunnostaan huolta odottaen sitä päivää, että hän, vaimonsa, yhtiökumppaninsa ja lapsensa saavat korvauksen kärsimyksistä. Hävetkää sen ajan vastuuministerit!
Tapaus Katinkulta, ja Pertti Lindeman oli SKOP juonimo – osaston todellinen ”taidonnäyte”, miten solutetaan oma mies vakavaraisen yrityksen johtoportaaseen ja miten kavalletaan satojen miljoonien yritys SKOP:n kautta Arsenalin haltuun. Ulosoton toimesta jopa yritettiin viedä takki omistajan päältä. Tästä ikänsä Katinkullan mailla asunneesta perheestä kolme ei kestänyt laajojen maa-alueiden menetystä, vaan päätyivät ennen aikaiseen hautaan ja yksi heistä, henkisesti loppuun ajettuna oman käden kautta. Hävetkää sen ajan vastuuministerit!
Kertokaahan minulle, miten on mahdollista, että KÄO päätös vuodelta 1994 SYP velasta, jossa on 3 vastuullista päätyy nk. Arsenal -sopimuksen mukaan 31.3.2000, jossa 55000 yrittäjää ja takaajaa myytiin velkaorjiksi, ilman velkakirjoja, ilman tilityksiä asiakkaiden suorituksista (täysin rikoslain vastaisesti) Tämän sopimuksen taustalla ovat mm. talouspoliittisessa valiokunnassa istunut Tasavallan Presidentti Niinistö ja silloinen valtiovarainministeri Lipponen. Tilitys asiakkaan suorituksista on pakollinen tai muutoin syyllistytään kavallukseen tai törkeään kavallukseen. Takaajalta Ossi ensin näitä virtuaalivelkoja velkoi C&A Finland, sitten Aktiv Hansa, sitten Aktiv Kapital ja nyt PRA Suomi, joka kuuluu PRA Internationaliin, joka on saanut Yhdysvalloissa 80 miljoonan dollarin sakot laittomasta perinnästä ja kiellon jatkaa perintää samassa muodossa. Kaikki edellä mainitut yritykset ovat aputoiminimiä pääyhtiölle ja ne kierrättävät yhtä ja samaa velkaa toiselta toiselle – ikuisesti ja ulosottojärjestelmä peesaa, jotta suomalaista rahaa saadaan siirrettyä ulkomaille kiihtyvää vauhtia ja samalla samat yhtiöt lisäävät velan määrää 16% koroilla, jotta saavat verohyödyn luottotappioiden korkojen perusteella.
Tämä SYP on sikäli mielenkiintoinen, että siitä muodostui yhdessä yössä Unitas, johon kaikki hyvät asiakkaat siirrettiin – lopuille jäi uusi SYP. Kukas olikaan se Ruotsiin muuttanut pankkimies, joka sai 2000 luvulla 2 miljardia Suomen Valtiolta Unitaksen myynnistä? Menikö ”by the book?”
OP on leveillyt, kuinka he eivät tarvinneet pankkitukea. Miten OP luovi pankki- kriisissä ja mitä tiedetään tapaus Oy ST- Line Ltd:n kautta.
1. Tiedetään, että osa OP- pankeista huijasi asiakkaita luulemaan, että heillä oli valuuttavelkaa – todellisuudessa velka oli paikallispankin omaa, koska he laskivat saavansa 89 alkaen revalvaatio -hyötyä.
2. Kun devalvaatio iski, päätettiin kavaltaa asiakkaiden omaisuudet aliarvostamalla ne pilkkahintaan ja saada näin asiakkaan taloustilanne näyttämään huonolta. Tosiasiassa pankkitukipiikin aukeaminen merkitsi sitä, että pankit totesivat olevan heille edullista aliarvostaa omaisuudet ja saada näin kahta kautta rahaa sisään. Nyt, joku ihmettelee, että eihän OP saanut pankkitukea – kyllä sai kieroudella. Kun asiakaan omaisuus oli saatu pankin haltuun pilkkahinnalla – ulosoton avustuksella, mutta laittomasti – se myytiin välittömästi käypään hintaan. Pankki merkitsi saadun voiton omaksi liikevoitokseen ja velat jäivät olemaan 16-18% koroilla. Ne taas kuitattiin OKO:n luottotappiovakuutuksesta ja Suomen Valtio eli me maksoimme OKO:lle saman verran pääomatukea. Oletteko koskaan ihmetelleet, miksi osa OP ryhmästä erkaantui Koivunlehti-pankeiksi? Jokainen OP maksoi luottotappiovakuutusta asiakkaidensa kautta – joten ne OP:t, jotka toimivat vilpillisesti ”ns. kusivat omaan pesäänsä”.
3. Jopa 3 päivässä myytiin 0 markalla useiden miljoonien omaisuus ilman, että kukaan viranomainen olisi puuttunut laittomaan toimintaan. Esimerkin OP tiesi ostajan tarjouksen 3,280 000 miljoonaa markkaa, mutta sai omaisuuden puhtaalla 0 markalla ulosoton syyllistyessä virkavirheeseen – 9 kpl. Asiakkaalle jätettiin vain velka, joka 24 vuotta myöhemmin osoittautui olevan jonkun muun, kuin asiakkaan.
4.Esimerkin OP pitää edelleen 16% koroilla kasvanutta velkaa kirjanpidossaan ja tilijärjestelmissään – tekemättä tilitystä asiakkaan suorituksista ja realisoimistaan omaisuuksista. Miksi?
5. Vastaus on yksinkertainen – luottotappioiden korkojen vähennysoikeus Suomen valtionverotuksessa. Jos kyseessä olisi tavallinen yritys – kyse olisi veropetoksesta valheellisten ja tekaistujen asiakirjojen perusteella.
Näin meitä kansalaisia – joka ainoaa huijataan uskomaan, että kaikki on hyvin, vaikka valtiontaloutemme vuotaa jatkuvasti ”Lintukotomme” siipiveikkojen taskuun. Haastan jokaisen selvittämään ne henkilöt, joiden taskuun laittomasti saadut varat päätyvät? Ketkä kansanedustajat, ketkä ministerit tai virkamiehet? Palautetaan yhdessä lainkuuliaisuus ja lain kunnioitus Suomeen ja siinä sivussa arvostus presidentti – instituutioon.
Velallisten Tuki ry
Hilkka Laikko
vpj
Ilmoita asiaton viesti
Alla on ote Wikipediasta, mutta itse kirjoittaisin edelleen hyvin samoin tuon aikakauden. Riskiä riskien päälle. Fiksuimmat ottivat valuuttaluotot terminoimalla aina 6 kk kerrallaan. Se ei paljoa tuonut lisäkuluja. Kyllä riskien hallinnasta oli myös kysymys. Sitten kun Neuvostoliitto romahti se oli yksi niiteistä, joka syöksi Suomen syvää lamaan. Rakennusalan markkinat mm. puolittuivat ja paikoin laskivat 70%. Vaikka kuulun yrittäjänä menettäjiin ja toveriyrittäjien itsemurhatkaan ei ole vieraita, en usko, että mikään juridinen systeemi voisi jakaa mm. yrityksien menetyksiä niin, että mikä kuuluu normaaliin riskienhallintaan ja mikä ei. Muutoksessa ja erityisesti Neuvostoliiton romahtamisessa oli hyvääkin. Vihdoin kiinnostuttiin oikeasti pk-yrityksistä ja rakenteiden muuttamisesta. Josta oltiin pahasti jäljessä muita länsimaita kuten Ruotsia.
”1980-luvulla Suomessa elettiin vahvan hyvinvointivaltion aikaa, josta kuvaava esimerkki on vuosikymmenen lopun keskustelu valtion tukemista ”seksilomista”. Suomessa vallitsi voimakas taloudellinen nousukausi, joka kesti koko vuosikymmenen. Merkittävä syy nousukauden pitkittymiseen ja ylikuumenemiseen oli ulkomaisen luotonhakemisen vapautuminen. Aiemmin luoton hakeminen ulkomailta oli luvanvaraista, mutta Suomen pankki vapautti luoton hakemisen 1986[1] ja tämä johti laajamittaiseen yrityksien lainanhakuun ulkomailta. Ulkomainen lainaraha oli huomattavasti kotimaista rahaa halvempaa. Myös pankkien luotonanto yksityishenkilöille vapautui ja luottokanta kasvoi enimmillään yli 100 % vuodessa.[2] Nämä seikat johtivat kansantaloudessa olleen rahamäärän voimakkaaseen kasvuun, joka puolestaan nosti asuntojen ja liiketilojen hintoja voimakkaasti. Syntyi kiinteistö- ja pörssikupla, jonka aikana syntyi nopeasti velkarahoituksella suuria omaisuuksia. Kasinotalous-termi kuvasi lainarahalla ja sijoittamisella rikastumista.
Nousukausi päättyi 1990-luvun alkupuolen voimakkaaseen lamaan, jonka yksi syy oli Neuvostoliiton kanssa käydyn clearing-kaupan loppuminen vuosikymmenen vaihtuessa. 1980-luvun ylikuumenemisesta seuranneen laman puinti jatkui aina pankkikriisien kautta noin vuoteen 1998 asti.”
Ilmoita asiaton viesti
HUHTASAARI JA VÄYRYNEN NOSTANEET 90-LUVUN LAMAN PUHEENAIHEEKSI
muut ehdokkaat pysyneet lama-aiheesta varsin vaitonaisina.
Lamasta hengissä selvinneillä jotakin toivoa vielä jäljellä, alkaisiko vihdoin näkymään sitä valoa pitkän ja pimeän tunnelin päässä, asiasta ainakin alettu nyt puhutaan näin 25 vuoden jälkeen.
Kannatettavia ehdotuksia kummallakin ehdokkaalla:
VÄYRYNEN: ”Kannatan vahvasti pankkikriisin vuoksi ylivelkaantuneiden pelastamista ikuisesta velkavankeudesta. Saman tulee kuitenkin koskea myös muita sellaisia ylivelkaantuneita, jotka ovat velkansa jo moninkertaisesti korkoina ja muina kuluina maksaneet.”
VÄYRYNEN: ”Huhtasaaren ehdottaman totuuskomission työ kohdistuisi lähinnä presidentti Mauno Koiviston koolle kutsumaan ”konklaaviin”, jolla hänen on väitetty puuttuneen oikeuslaitoksen ratkaisuihin pankkien eduksi.”
HUHTASAARI: ”Pahoittelut tai anteeksipyynnöt pankkikriisin uhreille ja heidän omaisilleen eivät riitä. Kymmenillä tuhansilla yrittäjillä ja sadoilla tuhansilla velallisilla sekä heidän jälkeläisillään on oikeus saada korvaukset kärsimistään vääryyksistä.”
Ilmoita asiaton viesti
Huhtasaarella on ilmastonmuutoksesta ihan selväjärkinen käsitys:
”Katastrofaalinen EU-sovellutus Pariisin ilmastosopimuksesta on toinen vakava uhka Suomen orastavalle kasvulle. Se voi pysäyttää työllisyyskehityksen. Päästöjen taakanjaossa ei huomioitu lainkaan, että suomalaiset energia- ja teollisuuslaitokset ovat jo minimoineet päästönsä. On suurta itsepetosta uskotella, että nyt tehdyllä päästöjen taakanjaolla EU lunastaisi Pariisissa lupaamiaan tavoitteitaan. Päinvastoin EU:n päästöt lisääntyvät. Suomi pääsee paljon paremmin hyödyntämään cleantech-osaamistaan sellaisessa maailmassa, jossa ilmastotaakka jaetaan oikeudenmukaisesti. Uskon, että EU-maiden enemmistö haluaa lunastaa Pariisin ilmastosopimuksen lupaukset ja ovat valmiit avaamaan sopimuksen. Olen varma, että presidenttinä saan tarpeeksi laajan tuen muuttamaan EU:n ilmastosopimuksen oikeudenmukaiseksi ja säilyttämään teollisuutemme työpaikkoineen Suomessa.
Tehtaan siirtäminen Kiinasta Suomeen on ympäristöteko.”
https://www.suomenuutiset.fi/laura-huhtasaaren-uud…
Ilmoita asiaton viesti
Hiilidioksidisopimukset ovat turhaa toimintaa oikeita ongelmia kierrellessä.
Ilmoita asiaton viesti
#42
Hienoja ajatuksia.Mutta tuskin toteutuu Presidenttinä kummaltakaan.
Presdinteillä kun ei enää ole valtaa yksin .Valta on eduskunnassa ollut 2000 lähtien.2008 vain pääministeri on EU-pöydissä kun presidentiltä vietiin ”lautanen” niistä pöydistä. (Vanhasen II-hallitus-08 Lissabonin-sopimus)
Valtioneuvoston kanslia vastaa pääministerin johdolla
hallitusohjelman toimeenpanon valvonnasta ja avustaa pääministeriä valtioneuvoston johtamisessa.
Valtioneuvoston kanslia vastaa myös Suomen EU-politiikan yhteensovittamisesta ja EU:n kehittämiseen liittyvistä asioista, valtion omistajapolitiikasta sekä valtioneuvoston viestinnästä ja valtionhallinnon viestinnän yhteensovittamisesta.
Vuonna 2000 voimaan tullut perustuslaki vahvisti pääministerin asemaa.
-Perustuslain mukaan tasavallan presidentti voi määrätä ennenaikaiset eduskuntavaalit
-vain pääministerin aloitteesta ja eduskuntaryhmiä kuultuaan.
Eduskunnassa EU-asioiden käsittely tapahtuu valiokunnissa. EU-asioissa eduskunnan kanta ilmaistaan yleensä suuressa valiokunnassa. Kun kysymys on EU:n yhteisestä ulko- tai turvallisuuspolitiikasta, eduskunnan ääntä käyttää ulkoasiainvaliokunta.
Suuri valiokunta – eduskunnan EU-valiokunta
Suuri valiokunta toimii eduskunnan EU-valiokuntana.
-Sen tärkein tehtävä on varmistaa eduskunnan vaikutuksen ja parlamentaarisen valvonnan toteutuminen EU:n päätöksenteossa.
Ilmoita asiaton viesti
Nyt odotetaan, että 90-luvun lama-aihe viimein käsitellään ja huolellisesti myös tulevissa vaalitenteissä.
Pimennossa vuosikymmeniä pidetyn lama-aiheen esillä pitämiseksi vastuussa ehdokkaiden lisäksi ovat tenttejä järjestävät toimittajat.
******************************************************************
TULEVIA PRESIDENTINVAALITENTTEJÄ 2018
kopioituna Aamulehden sivuilta:
Ke 10.1. MTV:n uutisten vaalitentti.
Ke 10.1. Kalevan ja Ylen Pohjois-Suomen vaalitentti Oulun musiikkikeskuksessa.
Pe 12.1. klo 18-20 Aamulehden ja Yle Tampereen presidentinvaalitentti järjestetään Tampereen yliopiston juhlasalissa. Paikalle ovat tulossa ehdokkaat Tuula Haatainen, Pekka Haavisto, Laura Huhtasaari, Merja Kyllönen, Sauli Niinistö, Nils Torvalds ja Matti Vanhanen.
Ti 16.1. Ylen TV1:n vaalitentti.
Su 21.1. MTV:n toinen suuri vaalikeskustelu Kallion kirkossa Helsingissä.
Ma 22.1. Svenska Ylen kaksikielinen vaalikeskustelu.
Ma 22.1. Alma Median vaalitentti on Alma-talossa Helsingissä. Aamulehti kuuluu Alma Mediaan.
Ti 23.1. Helsingin Sanomien ja Ilta-Sanomien vaalitentti Sanomatalossa Helsingissä.
To 25.1. Ylen vaalitentti on.
Su 28.1. Ensimmäinen vaalipäivä.
Su 11.2. Toinen vaalipäivä.
https://www.aamulehti.fi/uutiset/presidentinvaalit…
Ilmoita asiaton viesti
KUINKA SUURET JA TEHOKKAAT KIRISTYSRUUVIT
PRESIDENTILLÄMME, JOHTAVILLA POLIITIKOILLAMME
ON TÄNÄ PÄIVÄNÄ TYÖPÖYDILLÄÄN
90-LUVUN LAMAN VÄITTELYAIHEENA KIELTÄMISEKSI?
2018 MITÄ TAPAHTUU MEDIATALOJEN KULISSEISSA PARHAILLAAN?
Kelpuutetaanko 90-luvun lama viimein vaaliteema-aiheeksi? Vai onko uudet mediataloihin ja/tai toimittajiin kohdistuneet painostusyritykset jo käynnistyneet 90-luvun lama-aiheen eliminoimiseksi?
90-luvun lama-asioita ei vaaliväittelyiden aiheiksi ole kelpuutettu tähän päivän mennessä, joko olisi lama-debatin aika tammikuussa 2018 presidentin vaaliväittelyissä?
Vaalitenttejä järjestävät toimittajat pitävät tärkeitä avaimia käsissään käsikirjoittaessaan väittelyjen pohjaksi listoja asioista, joista haluavat ehdokkailta vastauksia/mielipiteitä.
Ketkä kaikki näitä väittelytilaisuuksien puheenaiheita lopulliseen muotoon ovat säätämässä?
2016 SIPILÄN YLEISRADION JA TOIMITTAJIEN PAINOSTUKSET
Sipilä-gate paljasti Sipilän suorat painostusyritykset Yleisradioon ja viestipommitukset YLE:n toimittajia kohtaan.
1980-LUVULLA MAUNO KOIVISTON JA KALEVI SORSAN YLEISRADION PAINOSTUKSET
1.12.2016 MTV:n Huomenta Suomi ”Asiantuntijat arvioivat Sipilä-gatea: `Kaikki kärsivät´”
haastateltavina JSN:n entinen tj Risto Uimonen ja Toimittajat ilman rajoja ry:stä Jarmo Koponen.
RISTO UIMONEN: ”Kun tässä on YLE:stä kyse, niin muistuttaisin siitä, että todella kova kriisi oli 80-luvulla, jolloin kahtena eri vuonna, niin Yleisradio ajautui erittäin voimakkaaseen ristiriitaan sekä tasavallan presidentti Mauno Koiviston että pääministeri Sorsan kanssa ja Sorsa painosti YLE:ä sillä, ettei hän suostunut myöntämään YLE:n hakemaa lupamaksukorotusta. Se kyllä sitten myöhemmin myönnettiin, ja pienempänä, mutta hän painosti Yleisradiota tällä tavalla.
Ja tää on se avain, miten poliitikot tähän talousruuviin, miten he siihen suhtautuvat ja nythän YLE:n taloudellinen tulevaisuus on ilmeisesti turvattu 7 vuodeksi, mutta kyllä tässä silti voidaan aiempia päätöksiä pyörtää ja voidaan ryhtyä kiristämään ja tää on se, se mikä mielestäni on hyvin hankala. Ja olen siinä Jarmon kanssa samaa mieltä, kyllä toimittajien on syytä myös kantaa huolta siitä, saavatko he käyttää sananvapautta.
Yle on aina hieman poikkeuksellinen tapaus, että se on valtiollinen ja se on myös poliittisessa ohjauksessa eduskunnan kautta, ei hallituksen kautta. Mutta pääministerit ovat aina yrittäneet vaikuttaa Yleisradioon ja ne vaikuttavat tämänkin jälkeen.” https://www.katsomo.fi/#!/jakso/33001003/huomenta-suomi/698521/asiantuntijat-arvioivat-sipila-gatea-kaikki-karsivat
TIEDOTUSVÄLINEIDEN JA TOIMITTAJIEN VASTUU?
Mikä on tiedotusvälineiden ja tutkivien toimittajiemme vastuu ja mistä löytyy luotettavat mittarit, joilla kansalaiset voivat varmistua, että toimittajakunta on työnsä rehellisesti ja laadukkaasti hoitaneet oikean tiedon esille kaivamiseksi ja selville saamansa siitä mitään salaamatta julki kansalaisille saattaneet?
Ilmoita asiaton viesti
1.12.2016 MTV:n Huomenta Suomi ”Asiantuntijat arvioivat Sipilä-gatea: `Kaikki kärsivät´”
haastateltavina JSN:n entinen tj Risto Uimonen ja Toimittajat ilman rajoja ry:stä Jarmo Koponen.
https://www.katsomo.fi/#!/jakso/33001003/huomenta-suomi/698521/asiantuntijat-arvioivat-sipila-gatea-kaikki-karsivat
Ilmoita asiaton viesti
Mikäli haluaa tutustua 90-luvun pankkikriisin historiaan, niin kannattaa lukea Antti-Pekka Pietilän kirjoittama erinomainen kirja ”Pankkikirja.”
”Pankkien ulkomainen bruttovelka oli vuonna 1993 lähes 150 miljardia markkaa, josta SYP oli ottanut 53 miljardia, KOP 42 miljardia, Postipankki 26 miljardia, SKOP 20 miljardia ja OKO 8 miljardia. Suomen pankin valuuttavarantoon verrattuna velkamäärä oli kymmenkertainen.” (Lähde: Antti-Pekka Pietilä: ”Pankkikirja” sivu 38).
Tämä on taitanut kuitenkin olla pelkkää ”veryttelyä” siihen, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Rahaa luodaan nyt ”tyhjästä.” Viittaan Hesarissa 4.5.2017 olleeseen artikkeliin ”Pankkien rahanluonti luo riskiä”. Siinä saksalainen taloustieteilijä Michael Kumhof kertoo, miten pankit luovat rahaa tyhjästä. Sitä voisi kutsua ”enter-rahaksi”, jossa rahan luonti viimeistellään näppäimistön enter-painikkeella.
Ilmoita asiaton viesti
#44. Vertaa kommenttiin 98: ”Pankkikriisin peitellyt paperit”ym…
Ilmoita asiaton viesti
Koko 90-luvun velkakäsittely on pahasti myöhässä.
Suurin syy oli se, että koko pankkimaailma ja valtio hyväksyivät kansainväliset yrityslainat ja koko alan kuumenemisen. Jopa pankit markkinoivat helppoja luottoja kilpaa turvallisina ministeriön hoksaamatta, missä mennään.
Sitten valtionvelka alkoi olla saneerauskelpoinen, jolloin Ahon- Viinasen toimenpiteet valtiontalouden pelastamiseksi ajoi pankit kriisiin, konkurssiin ja sen mukana sadat tuhannet pankkien asiakkaat.
Perustettiin roskapankit, koska velkoja ei saatu ei yrityksiltä kuin myös yksityisiltä perittyä.
Tässä vaiheessa kymmenetuhannet pienet työllistäneet yritykset menivät konkurssiin ja ihmiset pihalle.
Yksityiset ihmiset ja yritykset joutuivat maksamaan valtion ja pankkien pelastamisen rankalla jopa henkilökohtaisella konkurssilla.
Nyt kymmenet tuhannet velalliset ovat kuolleet ja monet saaneet 15 v. vanhat velat anteeksi.
… mutta, miten vielä nyt asiaa voitaisiin kompensoida niille, jotka eivät olleet syyllisiä itse. Selitys on, että on hyvä, että et tehnyt velkaa ja elit laakeillasi tekemättä mitään muuta kuin haukkumalla, että olivat nuo velalliset hulluja !
Ilmoita asiaton viesti
Devalvoidaan,ei devalvoida ja
DEVALVAATIO
– Poliitikot vannoivat ettei sitä tehdä (tahallinen harhaan johtaminen?? rikos???)
– Markka -40%, 10miljoonan laina kasvoi 14mil. , joten myös korot kasvoivat eivätkä vakuudet enään riittäneet.
Yrittäjät joutui ”nesteeseen” ei pystyneet enää maksamaan lainojaan. .
Ilmoita asiaton viesti
Ei yrityksillä ollut liikaa velkaa, vaan pankkituen myötä, niiden yritysten, joilla oli valtavat omaisuudet, vakuutena olleiden omaisuuksien arvo nollattiin ja omaisuudet siirtyivät pankeille tai niiden bulvaaneille pilkkahintaan. Ne myytiin velkoja kirkkaasti vastaavilla hinnoilla eteenpäin ja pankin asiakkaalle jätettiin vain velat. Sama järjestelmä on käytössä edelleen.
Edelleen nämä kymmenettuhannet ihmiset maksavat, velkaa, jota heille ei pitänyt jäädä. Kyse on laittomasta ja ihmisoikeussopimuksen vastaisesta tilanteesta, jota ei oikeusvaltiossa voida hyväksyä ja voin luvata, että seuraavaksi useampi tapaus lähtee rajojen ulkopuolelle.
Ilmoita asiaton viesti
Edesmennyt lentokapteeni ja kauppatieteiden tohtori Heikki Urmas esitti 1990-luvun laman aikana, että kelvollisia yrityksiä tuettaisiin, mutta häntä Ahon hallitus ei tietenkään kuunnellut. Ihmisen raadollisuus tuli esiin ja alkoi yritysten lahtaus.
Ilmoita asiaton viesti
Konklaavin oikeuslaitokselle antama ohjeistus koski kaikkia valtiota vastaan kohdistettuja kanteita ja erityisesti, jos kantajana oli henkilö, hänen oli hävittävä oikeudenkäynnit.
Oikeudenkäyntiprosessiin ovat perehtyneet tohtori Kari Uoti ja tohtori/ professori Sundström.
Tohtori Uoti totesi, kaikenlaista minä olen nähnyt, mutta Leo tapauksesi menee kaikkien ylitse.
Tohtori Sundström totesi, että laitetaan juttu likoon ja odotetaan mitä lähivuosina paljastuu.
Vihdoin alkoi paljastua presidenttiehdokas Laura Huhtasaaren toimesta ja Paavo Väyrysen tukemana.
Tohtori Paavo Väyrysen olisi tarvetta perehtyä Norjassa vallitsevaan käytäntöön ja siellä toimivaan jälkitarkastuskomiteaan.
Ihmisoikeuksia loukkaavat tuomiot ovat yhteiskunnan tekemiä rikoksia ja omaisuuksien riistoja, siksi niistä vastuu kuuluu valtiolle.
Presidenttiehdokas Laura Huhtasaari on enemmän oikeassa, hän kohdistaa vastuun tehtävän saaneelle komissiolle ja jolle annetaan takautuvat valtuudet
Suomen eduskunnassa on liian paljon höpö-porukoita ja kykenemättömyyttä hoitaa esimerkiksi ihmisoikeusloukkauksia.
Ilmoita asiaton viesti
Ihmettelen mitä -90 luvun pankkikriisi,EU ja Euro kuuluu presidentin vaaleihin -18?
Oliko Huhtasaarikin tuolloin vielä peruskoulussa vai yläasteella ?
Kaivetaan Kekkosen aloittama visio EU joka alkoi jo -54.
Eri sopimuksilla.Eikä sitä junaa enää mikään pysäyttänyt. Sopimukset teki Valtio Suomen puoluesta Suomen presidentti UKK.
JK.Väyrynen voisi kertoa Urkin ajoilta EY suuntaumisesta.
Oli Kenedyn tapaaminen,oli ETY-kokous täällä ja tuskin puheltiin päämiesten kesken kalajuttuja .
Hinku länteen oli kova tuolloin .
Ilmoita asiaton viesti
pitäisikö oikeasti tutkia noin 30 – v vanhoja asioita… kyllä, jos halutaan äänestää huhtasaaren / väyrysen kaltaisia politikkoja, jotka elävät menneessä ilman mitään näkemystä tulevaisuudesta. outoa poliittisten irtopisteiden keräilyä asiassa, joka ei liity mitenkään presidentin valtaoikeuksiin. onneksi kumpikaan näistä, huhtasaari tai väyrynen eivät tule selviämään edes toiselle kierrokselle sikäli jos sellaista ylipäätään edes tarvitaan.
Ilmoita asiaton viesti
Se, mitä oikeasti ei ymmärretä on se, että 90-luku ei ole vanhentunut juttu, vaan se vaikuttaa miljardeilla jokaisen suomalaisen elämään edelleen v.2018 ja koko Suomen talouteen syöden virtuaalisilla luottotappioiden koroilla edelleen valtiontaloutta. 18% korkobisnes on kovaa valuuttaa vuonna 2018. Tämän takia 90-luvun tapausten laittomuudet pitää selvittää, jotta tämä maa saa taas taloutensa takaisin raiteilleen.
Ilmoita asiaton viesti
”pitäisikö oikeasti tutkia noin 30 – v vanhoja asioita…”
Oikeammin pitäisi kysyä, miksi noita asioita ei ole aikaisemmin tutkittu.
Tutkimatta jättäminen on kuin avoin valtakirja nykyisille ja tuleville päättäjille – Rötöstelystä ei joudu vastuuseen. Perusteellinen tutkimus tulee suorittaa juuri siitä syystä, että se antaa selvän signaalin, että päätöksentekijän __pitää__ kantaa vastuu päätöksistään.
Ilmoita asiaton viesti
”pitäisikö oikeasti tutkia noin 30 – v vanhoja asioita.”
Näillä laittomuuksilla on suuri merkitys tämän päivän ja huomisen talouteen.
Ilmoita asiaton viesti
”Laittomuuksilla” jonka tiesi koko eduskunta.
Jonka kansa sinne oli itse valinnut vaaleissa -91 ja-95.
Yhä uudelleen ja uudelleen samat puolueet ja melkein kaikki samat edustajat .
Ilmoita asiaton viesti
Presidentti on arvojohtaja! On tärkeää palauttaa mieleen jokaisen kohdalla aiemmatkin päätökset. Nehän osoittavat millä periaatteilla päätöksiä tekee eli mikä on henkilön luottamuksen taso. Onko valmis kantamaan henkilökohtaisen taakan oman kansan edestä? Näitä presidenttejä meillä on ollut. Suomi tarvitsee vahvan ja luotettavan koko kansaa puolustavan presidentin ( ilman kansan kosiskelua) oli sitten nuori tai vanha!
Ilmoita asiaton viesti
Mielipidevaikuttajan. Eduskunta päättää ja kansa valitsee eduskunnan.
Kannattas jo vihdoin huomata että Kekkosen aika meni jo ja Valta vietiin jo Halosen aikana Pääministerille ja eduskunnalle.
Ilmoita asiaton viesti
Laura Huhtasaaren esitys on voinut jäädä puolitiehen, koska ei hän vielä tiedä kaikkea, mitä 1990-luvulla tapahtui. Itse olen selvitellyt 1990-luvun tapahtumia ja blogissani on tästä kirjoitus sekä erittäin hyviä linkkejä aiheeseen liittyen. http://www.ritvapuolakka.fi/412161270
1990-luvun touhut ovat häpeäpilkku kansallisessa historiassamme ja ne on tuotava päivänvaloon. Miksi 12 miljardin velat myytiin pilkkahintaan 600 miljoonalla norjalaiselle perintäyhtiölle?
Olen yrittänyt saada tähän liittyviä alkuperäisiä asiakirjoja, mutta finassineuvos Markku Puumalaisen mukaan ne on salattu 25 vuodeksi. Hänen mukaansa kauppakirjasta tulee julkinen asiakirja 31.3.2025 kun salassapitoaika päättyy. Talouspoliittisen ministerivaliokunnan kokousten, joissa kauppaa käsiteltiin, tarkat päivämäärät ovat 29.11.1999 ja 8.12.1999, joten niiden osalta lain mukainen 25 vuoden salassapitoaika päättyy 29.11.2024 ja 8.12.2024.
Huomattavaa on, että nykyinen istuva presidenttimme Sauli Niinistö oli tässä kansamme alasajossa mukana, joten hänen jos kenen tulisi kertoa, miksi näin meneteltiin. Mitä haluttiin peitellä, kun tavalliset suomalaiset yrittäjät ja takaajat laitettiin maksumiehiksi?
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä Ritva! Juuri tätä Velallisten tuki ry on myös vaatinut valtioneuvostolta. ns. Arsenal kauppakirjalla myytiin 55 000 yrittäjää ja takaajaa – lainvastaisesti – ilman velkojen ja suoritusten eli tilityksen tekemistä. Kyseessä oli siis kolmannen osapuolen eli valtion toimenpide, jossa 1. uhreille ei annettu itselleen minkäänlaisia mahdollisuuksia maksaa itse tuota 5% osuuttaan, jolla heid’t myytiin ja 2. Heille ei tehty minkäänlaista selvitystä väitetyn velan ja suoritusten sekä mahdollisten muiden takaajien suorituksista samaan velkaan. Tässä kohtaa tuon tilityksen puuttuminen täyttää Rikoslain kavalluksen/ törkeän kavalluksen tunnusmerkit. 3. Valtio myi siis talouspoliittisen (S,Niinistö mukana) päätöksellä nuo 55 000 kansalaista velkaorjiksi, joka sivumennen sanoen on kaikkialla maailmassa kielletty. Tässä rikottiin Ihmisoikeussopimusta, puhumattakaan Perustuslaista.
Olivatko C&A Finland ja Aktiv Hansa norjalaisia? – Eipä siltä näytä, mitä olemme selvittäneet. Nimittäin ensin mainittu muutti nimensä Aktiv kapital Portfolioksi ja jälkimmäinen Aktiv Kapital perintäyksiköksi vuonna 2008 ja tämän jälkeen selvisi, että molemmat ovat PRA Suomen aputoiminimiä. Pra Suomi kuuluu Yhdysvaltalaiseen PRA International konserniin, joka kotimaassaan on saanut laittomasta perinnästä 80 miljoona dollarin sakot ja kiellon laittoman toiminnan jatkamisesta. Kyse on siis taitavasta huijauksesta, jossa kiihtyvällä 16-18% koroilla siirretään suomalaista rahaa pois Suomesta. Samaan aikaan Suomeen kannettavien yhteisöverojen määrää vähennetään juuri samoilla virtuaalisten velkojen koroilla – taas laittomasti – ja meidän politiikot ihmettelevät, miksi Suomi joutuu ottamaan jatkuvasti lisää velkaa – Presidentti Niinistö eturivissä Uuden Vuoden puheessaan. Minkä taakseen jättää – sen edestään löytää
Otas Ritva yhteyttä: hilkkamlaikko@gmail.com
Ilmoita asiaton viesti
No, ohoh.. On tässä valtakunnassa ihmettelemistä. Itse olen nyt pari vuotta ollut kiinni näissä kiristyskirjejutuissa, joissa lakitoimisto lähettää ”sovitteluehdotuksen” maksamaan leffojen tai sarjojen jakamisesta pelkän IP-osoitteen perusteella. En nyt tarkemmin sitä tässä avaa, ettei mene ohi aiheen, mutta markkinaoikeus on mennyt tähän mukaan määräämällä operaattorin luovuttamaan yhteystiedot, vailla todisteita, että tämä ihminen olisi itse tätä tekijänoikeudenloukkausta tehnyt. Laillista kiristämistä siis. Olen nyt ollut laskemassa markkinaoikeudessa, että paljonko niitä IP-osoitteita on mennyt läpi vailla kunnon todisteita ja voin kertoa, että paljon. Kunhan saan tämän urkakan tehtyä, niin otan Hilkka yhteyttä.
Ilmoita asiaton viesti
OLISIKO SITTENKIN SYYTÄ KAIVELLA 30-VUOTTA VANHOJA ASIOITA?
Samat laittomuudet jatkuvat edelleen tänäkin päivänä, koska johtavat poliitikkomme ovat katsoneet, ettei noin 30-vuotta vanhoja asioita ole syytä ollut kaivella.
Miksi ei ole ollut syytä kaivella?
-Suojellakseen 90-luvulla lamaa kehittelemässä olleita poliitikkokavereitaan, ahdinkoon ajamistaan maamiehistään/-naisistaan sen kummemmin välittämättä?
Oikeussaleissa yritykset vastaan pankit, pankit voittavat edelleen jutun kuin jutun, aina ja takuuvarmasti. Kiitos edesmenneen presidenttimme Mauno Koiviston.
Pankit myyvät velallisen vakuudet pilkkahintaan eteenpäin omille lähipiireilleen. Pankin toimesta dumppaushintaan myydyt vakuudet eivät sitten enää yllätys-yllätys katakkaan velallisen velkoja.
Velalliselta viedään ne viimeisetkin siemenperunat. Velalliselle jätetään toki edelleen velkansa, joita velat pankeilta ostaneet/lahjoituksina saaneet perintäfirmat moninkertaistavat seuraavien vuosien aikana. Pankkien ja perintäfirmojen välisissä kaupanteoissa ei itse velallisen suostumusta velkojen myyyntikauppoihin tarvita. Näitä kauppoja voivat seuraavien vuosien aikana eri perintäfirmat jatkaa sitten keskenään uudelleen ja uudelleen, jolloin velallisen alkaa olemaan jo mahdotonta pysyä perässä, mikä taho milloinkin hänen 90-luvulla osuuspankista ottamansa 200 000 markan velan tänä päivänä omistaa ja minkälaisesta velkasummasta onkaan tänä päivänä kysymys, riittäkö tuplasumma vai puhutaanko triplasummasta vai riittävätkö nämäkään?
Ulosotto toimii ihan omien lakiensa mukaan, veljellisessä yhteisymmärryksessä pankkien ja perintäfirmojen kanssa yhdessä piirittävät velallisparan, kuten kaduilla isot pojat pienempänsä viedessään tämän taskuista kolikot. Ulosotto ei edes varmista heille perittäviksi tulevien velkojen laillisuutta, ottavat vastaan toimeksiannon kuin toimeksiannon ilman laillisia saamistodistuksia. Ulosoton ei myöskään tarvitse tehdä velalliselle minkäänlaista selvitystä, mitä velkoja ulosotto on maksanut velalliselta ulosmitattaamillaan varoilla. Meno ulosotossa voi asiasta tietämättömältä vaikuttaa ”villin lännen” menolta ja sitähän se onkin, sanan varsinaisessa merkityksessä.
Pankit hyödyntävät velalliset nahkoineen päivineet, pankkien omistama Suomen Asiakastieto Oy kun ottaa nämä velalliset seuraavaksi käsittelyynsä. Putipuhtaaksi kynityistä ylivelkaantuneista pankki kun voi vielä rutistaa viimeiset mehut, tehdä näille luottotietorekisteriinsä häiriömerkintöjä ja myydä sitten näitä luottotietoja niitä haluaville, samalla estäen tehokkaasti ex-yrittäjän paluun yhteiskuntaan. Luottotietonsa menettäneellä ei ole enää asiaa pankkiin neuvottelemaan edes velkojen järjestelylainaa, verkkopankkitunnuksista puhumattakaan joilla pitäisi hoitaa myös yhteyksiä virastoihin, työpaikan saaminen estyy mitä todennäköisemmin häiriömerkinnän vuoksi, vuokra-asunnon saaminen vaikeutuu, jne. Pankit hallitsevat hyvin yhteiskuntaamme.
Tämä pankki-perintäfirmat-ulosotto -konsepti on varmistanut ja edelleen varmistaa, että yhteiskunnan ulkopuolelle syrjäytetyistä, aktiivista kansanryhmää aikoinaan edustaneista, aikaansaavista ihmisistä ja yrittäjistä, on mittava joukko 90-luvulta saakka olleet lopullisesti yhteiskunnan ulkopuolelle eristettyjä.
Olisikohan tässä pari syytä vielä kaivella 30-vuotta vanhoja asioita?
Ilmoita asiaton viesti
vastaan, että yhä ei, jos tarkoituksena olisi saattaa mahdolliset tekijät vastuuseen. kaikki tähän liittyvät asiat ovat jo vanhentuneet ja siksi kaivelulla ei ole saavuteta mitään. jos tätä taas halutaan tehdä historiantutkimusmielessä, niin miksi ei – lähihistoriaa se on siinä missä muutkin tuon ajan tapahtumat. mitä ihmettä tällä sitten on tekemistä presidentinvaalien kanssa on, minulle täysi mysteeri. populistista, tunteisiin vetoavaa menneisyyden höttöä. parempi olisi keskittyä tulevaan. ai niin, sen osalta huhtasaarelta ei saa muuta kuin maahanmuuttoon liittyvää mesoamista ja väyryseltä ei edes sitä. väyrynen katsoo vain menneisyyteen ja tämä menneisyys alkaa olla 40+ vuotta vanhaa.
Ilmoita asiaton viesti
Sama 90-luvulla käynnistynyt peli, samoilla säännöillä on edelleen käynnissä. 30 vuoden kuluttua vuonna 2048, nyt kuluvana vuonna velkaa ottaneet ovat ihan samassa tilanteessa kuin 90-luvulla velkaa ottaneet ovat tällä hetkellä. Mikään ei ole Petteri muuttunut. Sama peli jatkuu ja samoilla säännöillä.
Ilmoita asiaton viesti
#71. Tulee mieleen Kummisetä-elokuvan lause: ”Politiikka on yhtä kuin rikollisuus.”
Ilmoita asiaton viesti
1. Jokainen tapaus, jota edelleen peritään ja laillista tilitystä suoritusten ja velan välille ei ole tehty – juttu ei ole vanhentunut – sorry.
2. Jokainen tapaus, jossa oikeudenkäynti 90-luvun velasta on edelleen kesken ei edes ole alkanut vanhentua
3. Jokainen tapaus, jossa viranomaistoimenpide on sisältänyt virkavirheen ja näin täyttää esim pakkohuutokaupan mitättömyyden -kriteerin. ei ole vanhentunut, koska mitätön toimenpide on olematon, joka ei saa lain suojaa myöskään vanhentumisen suhteen.
4. Uusia tapauksia tulee koko ajan ja samalla laittomalla tavalla. Kuka politiikoista hyötyy lainvastaisesta perintäjärjestelmästä?
Ilmoita asiaton viesti
Vastaus kommenttiin #69:
Usko tai älä, mutta väitteesi vanhentumisesta ei pidä paikkaansa. Yhä edelleen isältäni ulosmitataan 2/3osaa hänen sairaseläkkeestään näiden tapahtumien takia. Tätä on nyt jatkunut 24 vuotta.
Vapaus koittaa ehkä parin vuoden kuluttua, jos mies pysyy hengissä.
Ilmoita asiaton viesti
Teppo Oikari, tarkasta kaksi asiaa: Milloin on ulosottoperuste eli oikeuden päätös tullut, koska siitä alkaa ulosoton vanhentuminen, joka on 15 vuotta.
Vanhentumisesta pitää itse huomauttaa ulosottomiehelle.
Toinen on vaatimus tilityksestä sekä velkojalta, että ulosotosta: Miten velka on lyhentynyt, paljonko korkoihin ja paljonko pääomaan. Tämä jää varsinkin velkojalta usein tekemättä – lain mukaan se on pakollista.
Ilmoita asiaton viesti
# 69
Tässä keskustelussa on sen verran omalla nimellään ja yhteystiedoillaan dokumentoitua tietoa kirjoittavia henkilöitä ettei petteriterhojen kannata kirjoitella musta-tuntuu-juttuja.
Ilmoita asiaton viesti
Suomalainen, suosta ja kuokasta noussut yhteiskuntamme, on puhallettu tyhjiin, rahanhallitsijoiden taholta.
Ikään kuin, ihmisten työ ei olisi tuonut varakkaille varakkuutta, kyltymättömille kyltymättömyyttä.
Tuhon tien kylväjät löytyvät nyt Vartiaisista ja Mykkäsistä.
Heistä, jotka löysivät itselleen pienoiset polut, kansan äänten turvan puhua, ylitse karanneen häpeän, jota ei enää tunneskaalassaan ole tunnistettavissa.
Ilmoita asiaton viesti
Eikö tässä Suomi -nimisessä valtiossa löydy yhtään oikeudellista tahoa, joka voisi ottaa esille ja selvittää tämä Suomen kannalta oleellisen tärkeä ja kohtalokas asia? Paavo Väyrynen on puhunut asiasta monesti ennenkin ja nyt Laura Huhtasaari on myös havainnut tämän laittomuuden. Jos Suomi aikoo selvitä tästä EU:n ja Euron konkurssista, niin tämä kyseinen asia pitää selvittää viimeistään nyt näissä presidentinvaaleissa.
Ilmoita asiaton viesti
Kari Kilpiö kirjoitti – #10 ( http://paavovayrynen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2485… ):
”Myös Suomen perustuslain 115 pykälän 2) kohta sopii asiaan hyvin:
– ”Valtioneuvoston jäsenen virkatoimen lainmukaisuuden tutkinta eduskunnan perustuslakivaliokunnassa voidaan panna vireille: 2) vähintään kymmenen (10)
kansanedustajan allekirjoittamalla muistutuksella…”
Tällaiset blogit aiheuttavat jo painetta 1990-luvun tapahtumien esille nostamiseen ja siihen, että perustuslakivaliokunta ottaa asian vakavissaan.
Kysymys ei ole populismista, nimittäin sitä en kokoomuslaisena edusta.
Laura Huhtasaari voisi kansanedustajana kerätä joukon nimiä prosessin käynnistämiseksi.
Ongelmana on, että valtakunnan oikeuden jäsenistä ainakin korkeimman hallinto-oikeuden presidentti Pekka Vihervuori on valtiopetoksen suojelussa osallisena.
Onkohan joku muukin valtakunnan oikeuden jäsenistä ollut tekemässä ratkaisuja, joita presidentti Koivisto 1990-luvulla määräsi?
https://oikeus.fi/tuomioistuimet/fi/index/valtakun…
Ilmoita asiaton viesti
# 88
Lainaus:
Eikö tässä Suomi -nimisessä valtiossa löydy yhtään oikeudellista tahoa, joka voisi ottaa esille ja selvittää tämä Suomen kannalta oleellisen tärkeä ja kohtalokas asia?
Miten olisi esim.KANSAN-edustajat? Aikaa on ollut -90-17 ja kuka tahansa Kansan-edustaja olisi voinut tehdä jotain asialle.
Vai miksi ne vaaleissa sinne valitaan? Ajamaa myös KANSAN-asioita.
Ilmoita asiaton viesti
Asiahan pitää ehdotomasti tutkia, sillä onhan se karmeeta, jos presidenttinämme istuu henkilö joka on toiminut ja tehnyt kansaa koskevia päätöksiä tietoisesti vastoin perustuslakia. Sehän tämä tavallista tallaajaa ihmetyttää, että miksi nämä asiakirjat on sitten julistettu salaisiksi, jos niissä ei ole mitään laitonta tai salattavaa? Ja toisaalta, kun asiaa nyt julkisesti vatvotaan, niin miksei Sauli ota itse asiaa esille ja kerro sekä todista luotettavasti koko kansalle, ettei mitään lainvastaisia päätöksiä ko. asioissa ole tehty! Sillähän tämä selväiäis ilman mitään pitkiä prosesseja.
Ilmoita asiaton viesti
Samaa mieltä Julli Jullilan kanssa.
Mitä salattavaa rehellisesti hoidetuissa asioissa ja laillisissa asiapapereissa voisi olla?
Eiköhän ne rehellisesti ja laillisesti laaditut asiapaperit ja sopimukset päinvastoin mitä pikimmin kaivettaisiin esiin päivänvaloon väitteiden esittäjien sanojen vakuudeksi?
Ilmoita asiaton viesti
lainaus:
”Myös Suomen perustuslain 115 pykälän 2) kohta sopii asiaan hyvin:
– ”Valtioneuvoston jäsenen virkatoimen lainmukaisuuden tutkinta eduskunnan perustuslakivaliokunnassa voidaan panna vireille: 2) vähintään kymmenen (10)
kansanedustajan allekirjoittamalla muistutuksella…”
Tällaiset blogit aiheuttavat jo painetta 1990-luvun tapahtumien esille nostamiseen ja siihen, että perustuslakivaliokunta ottaa asian vakavissaan.
Ja tuomita kaikki-91-94 olleet perustuslakivaliokunnan jäsenet .
Joita olivat:
1994
-puheenjohtaja Niinistö,
– varapuheenjohtaja Alho,
jäsenet
Jansson, Kaarilahti, Koskinen,
Laine, M.Laukkanen, J. Leppänen,
Moilanen, Mölsä, Nikula,
Viljanen, Vuoristo, Vähänäkki ja Väistö sekä
varajäsenet Helle (osittain) ja Saastamoinen
Ilmoita asiaton viesti
Eduskunta on 6 päivänä syyskuuta 1995 lähettänyt perustuslakivaliokunnan valmistelevasti käsiteltäväksi eduskunnan oikeusasiamiehen kertomuksen toiminnastaan vuonna 1994.
Valiokunta ehdottaa kunnioittaen,
että tämä mietintö lähetettäisiin sekä eduskunnan oikeusasiamiehelle että hallitukselle myös valtioneuvoston oikeuskanslerin tietoon saatettavaksi.
Helsingissä 22 päivänä lokakuuta 1996
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
-puheenjohtaja Ville Itälä /kok,
– varapuheenjohtaja Johannes Koskinen /sd,
-jäsenet
Esko Helle /vas, Gunnar Jansson /r, Ulla Juurola /sd,
-Anneli Jäätteenmäki /kesk, Marjut Kaarilahti /kok, Juha Korkeaoja /kesk, Heikki Koskinen /kok,
-Risto Kuisma /sd, Osmo Kurola /kok, Johannes Leppänen /kesk, Paavo Nikula /vihr, Riitta Prusti /sd ja Maija-Liisa Veteläinen /kesk.
vasemmistoa 5-10 porvaripuol.
Eduskunnassa myös:
Raimo Vistbacka
SMP
Saadut paikat 1
Lisäksi hän oli valtakunnanoikeuden varajäsen 1992–1997
Ilmoita asiaton viesti
Älä nyt Kalkela raas spämmää blokia täytään vanhaa jaaritustasi.
Ilmoita asiaton viesti
Vanhaa juu. Veivataan -90 luvun asioita ja on valittu jo 6 kertaa sen jälkeen eduskuntaan kansanedustajat hoitamaan maan ja kansan asioita.
Ja nyt tuo vasta tuli juolahti mieleen -90 luku?
Joka puolue joka kansanedustaja on noista ajoista vastuussa . Persutkin koska Vistpacka oli eduskunnassa (joka oli persuja perustamassa)
Ilmoita asiaton viesti
Tämä bloki ei ole sinun monologialustasi, tee oma bloki yksinpuheluasi varten.
Ilmoita asiaton viesti
OK. Mielipiteille ei ole sijaa?
Ilmoita asiaton viesti
On mutta ei asiaan liittymättömiin ketjuspämmäyksiin. Itseäni kiinnostaa nämä salatut paperit, miksi demokratiassa pitää salata yhteiskunnan sisäisiä päätöksiä sadaksi vuocdeksi. Asia haisee ja pahasti mädäntyneeltä. Moni ei ota huomioon että vanhoilla virheellisillä päätöksillä on vaikutusta tuleviin päätöksiin eli virhe kertautuu ja sitä voidaan käyttää kiristyskeinona.
Ilmoita asiaton viesti
Tähän pitää laittaa, että sähköpostitiedusteluuni tästä 100 vuoden salauksesta, finanssineuvos Markku Puumalainen on ilmoittanut, ettei näitä asiakirjoja olisi salattu sadaksi vuodeksi, vaan että niitä koskisi normaali salassapitoaika. ”Kauppakirjasta tulee julkinen asiakirja 31.3.2025 kun salassapitoaika päättyy. Talouspoliittisen ministerivaliokunnan kokousten, joissa kauppaa käsiteltiin, tarkat päivämäärät ovat 29.11.1999 ja 8.12.1999, joten niiden osalta lain mukainen 25 vuoden salassapitoaika päättyy 29.11.2024 ja 8.12.2024.”
Tässä operaatiossa oli mukana mm. uudestaan presidentiksi pyrkivä Sauli Niinistö, joten hänellä juristina ja silloisena valtiovarainministerinä pitäisi olla tieto, miksi tähän kauppaan ryhdyttiin, miksi suomalaiset yrittäjät perheineen, sidosryhmineen ja takaajineen tuhottiin ja miksi operaatio piti suorittaa salaisesti.
Tämän kun Huhtasaari ja Väyrynen nostavat nyt tapetille ja pyytävät Niinistöltä näihin selvitystä, niin luulen, että ihmisten silmät avautuvat, eivätkä enää Niinistöä äänestä jatkokaudelle.
Ilmoita asiaton viesti
Kysyitkö vain talouspoliitisen valiokunnan asiakirjoja velkakirjojen myymisestä Aktiv Hansalle?
Puumalainenhan vastasi luettelemalla talouspoliittisen valiokunnan kokousten pöytäkirjojen päiväyksiä.
Kaikkien julkisen hallinnon asiakirjojen pitää olla julkisia. Julkisuus on demokratian perusta.
Talouspoliittisen valiokunnan kuten monien muidenkin kansallisarkistossa säilytettävien lamanaikaisten asiakirjojen salassapitoaika on 25 vuotta.
Mutta tiedän koko joukon laman laittomaan jälkihoitoon liittyviä asiakirjoja, jotka on määrätty sadaksi vuodeksi salaisiksi.
Puumalainen siis kiertää totuuden kertomisen.
Ilmoita asiaton viesti
Velallisten Tuki ry vaati nk. Arsenal- kauppakirjaa asiakirjoineen Valtioneuvostolta ja sai, mutta joka 3. – 5. sana oli vedetty tussilla yli, joten asiakirjasta on mahdoton saada tolkkua. Tämän lisäksi – lainvastaisesti – yhtään velkakirjaa ei ollut mukana.
Miten siis nämä 55 000 kansalaistamme, jotka talouspoliittisen valiokunnan ( S.Niinistö ja P.Lipponen mukana) päätöksellä myytiin laittomasti velkaorjiksi 31.3.2000 saavat oikeutta, kun jo neljäs saman konsernin perintäyhtiö velkoo heitä 16-18% koroilla kasvavilla veloilla, joiden todellisuutta, kukaan ei lainvastaisesti selvittänyt 2000 luvulla eikä siitä vieläkään kukaan muu, kuin Laura, Paavo ja Toimi Kankaanniemi ole kiinnostunut.
Laitammeko päättäjille laskun, jossa on vain velkasummia, korkoja ja perintäkuluja ja ilmoitamme, että maksettava on – näinhän mm. PRA Suomi tekee ja jättää tilitykset velan ja suoritusten välille tekemättä.
Keltään älkö mielivalloin omaisuutta myytäkö, tasa-arvoisuus oikeuden edessä,oikeudenmukainen oikeudenkäynti, velkavankeus kielletty, yrittämisen vapaus – siinä muutama Ihmisoikeussopimuksen perusperiaate, johon myös Perustuslakimme perustuu.
Ilman velkakirjoja, ilman tilitystä velan ja suoritusten välille, todellisesta velkatilanteesta välittämättä – eli oliko henkilö edes velkaa – nämä perintäyhtiöt jatkavat ihmisten kiduttamista velkavankeutta vastaavassa tilanteessa ja saman aikaan nauravat 2000 luvun politiikoille, koska he voivat näillä samoilla 12 miljardin virtuaalivelkojen korkojen (16-18%)perusteella kiertää Suomen valtion veroja luottotappioiden korkovähennysoikeuden kautta – koko Suomen kansan vahingoksi. Vähemmästäkin kansantalouden ja kansan tuhoamisesta on maailmalla jopa valtionjohtajia tuomittu.
Uskalla heittää epäilyn, että meillä on politiikassa ”siipiveikkoja”, jotka hämärän hallintarekisterin kautta omistajina hyötyvät laittomasta perintäbisneksestä.
Ilmoita asiaton viesti
Jorma hei, pyysin kauppakirjan ja nuo pöytäkirjat, jossa kaupasta päätettiin ja tuo oli Puumalaisen vastaus. Hän kyllä sitten laittoi kauppakirjasta sensuroidun kopion, muttei sillä mitään tee, ennen kuin se on kokonaisuudessaan nähtävissä.
Tämmöistä demokratiaa meillä täällä Suomessa on. Pankit pelastettiin ja maksajiksi laitettiin tavallinen veronmaksaja. Hirvittää kaikki se yrittäjyys mikä tuhottiin, ihmisistä puhumattakaan.
Ilmoita asiaton viesti
90-LUVUN PANKKISODAN JA YRITTÄJIEN TUHOAMISEN VAIKUTUKSET
Ja kuka laatisi esim seuraavat laskelmat, mitä tuo 90-luvulla alkaneen yritysten ja yrittäjäaineksen tuhoaminen ja poistaminen aktiivisesta yritystoiminnastaan on maksanut Suomen valtiolle näiden 20-30 vuoden aikana:
1) minkälainen vaikutus BKT:een?
2) minkä verran valtio menettänyt verotuloja?
3) minkälainen vaikutus valtion velkatilanteeseen?
4) minkälainen vaikutus työllisyys/työttömyystilanteesemme?
5) kuinka monta kasvuyritystä jäi toteutumatta?
6) minkälaiset vaikutukset sosiaali-ja terveysmenoihin? Vrt. Sairastuttaako velka? 15 vuoden seurantatutkimus pitkäaikaisesti ylivelkaantuneista: https://www.julkari.fi/handle/10024/116221
7) kuinka monta ihmishenkeä menetetty velkavankeuteen ajettujen itsemurhien kautta?
8) mitä nämä 90-luvulla tehdyt päätökset ovat kokonaisuudessaan maksaneet, minkälaisesta kokonaislaskusta onkaan kysymys?
9) miltä tämä Suomi näyttäisi nyt vuonna 2018, jos meillä olisi ollut hieman viisaammat päättäjät 90-luvulla vallankahvoissa?
10) mitä muita huomioitavia vaikutuksia/asioita vielä?
Ilmoita asiaton viesti
Hienoa Sari Laine! Tuossa on erittäin paljon kysymyksiä, joihin pitäisi saada vastauksia.
Onko Paavo Väyrysestä ja/tai Laura Huhtasaaresta mittaa etsimään näihin vastauksia.
Ilmoita asiaton viesti
Moni kommentoija ei näytä tuntevan EU:n rakennetta. ” 300 miljardia ei heilauta EU:ta jne…”
EU:n koneisto on noin Britannian kauppa ja teollisuusministeriön kokoinen puoti. EU:lla ei ollut omaa rahaa hoitaa Kreikan kriisiä vaan mentiin jäsenvaltoiden kukkaroille. Suomikin on valjastettu 30 miljardin vastuisiin jatkossa Kreikkaan sidotun tuen lisäksi.
Italiassa, Espanjassa ja Portugalissa oli tehty hienoja palatseja velkarahoituksella. Rakennukset ja infra jäävät näiden maiden varallisuudeksi kun pankit kohta taas posahtavat.
EKP :n jättiostot velkamarkkinoilla eivät ole tuntuneet Euron arvossa paljokaan. Euron lähtöarvo oli 0,8 nyt se 1,2 USD. Arvo kävi 1,5 USD.
Mario on tainnut ostaa EKP:lle pääosin Italian pankkien tapettipaperia 80 miljardilla kuukaudessa. Kun tämä kupla puhkeaa syntyy todellinen eurokriisi. Onko Suomen pankilla tiedot ostetuista velkakirjoista ? Veikkaan ettei ole.
Ilmoita asiaton viesti
Entisten tonkiminen kannattaa toki sijoittaa jo vuosille 1983…1987. Siinä välissä luotiin edellytykset kasinotaloudelle. Erityisesti vapauttamalla 1986 valuuttalainojen saanti. Mutta nuokin on tehty siinä hetkessä kun Neuvostoliitto ruokki talouselämää ja taisi Väyryselläkin (toki monella muullakin) olla käsitys, että Neuvostoliitto on ikuinen. Seuraavassa muistinvirkistämiseksi ja/tai nuoremmille tiedoksi ote Wikistä:
”Sorsan IV hallitus oli Suomen tasavallan 63. hallitus, punamultahallitus, jonka muodostivat SDP, Keskusta, RKP ja SMP. Vuoden 1983 eduskuntavaalien tuloksen perusteella aloittanut hallitus toimi 6. toukokuuta 1983 – 30. huhtikuuta 1987. Hallitus toimi koko vaalikauden. Sorsan IV hallitus oli erotessaan kaikkien aikojen pitkäikäisin suomalainen hallitus: se ohitti ennätyksen edellisen haltijan eli Kivimäen hallituksen (1932–1936) 62 päivällä. Se kuitenkin menetti ennätyksen seuraajalleen Holkerin hallitukselle. Nykyisin Sorsan IV hallitus on ikätilastossa neljännellä sijalla. Sorsan IV hallitus aloitti 20 vuotta kestäneen, koko vaalikauden ikäisten hallitusten sarjan. Kyseessä on edelleen viimeisin hallitus, jossa Keskusta oli toisena hallituspuolueena. Tämän jälkeisillä vaalikausilla Keskusta on aina joko toiminut pääministeripuolueena (1991–1995, 2003–2011 ja 2015 lähtien) tai jäänyt oppositioon (1995–2003 ja 2011–2015).
Hallituksen syntyvaiheista on erilaisia näkemyksiä. Helsingin Sanomien Unto Hämäläinen kirjoittaa, että ”ainakin vuodesta 1983 oli tapana, että kaksi suurinta keskustelivat etukäteen hallituskumppaneista”.[1] Pekka Vennamon mukaan etukäteen eivät keskustelleet Keskusta ja SDP vaan SDP ja SMP, ja Keskustalle SMP:n tulo neuvotteluihin oli yllätys. Vennamon mukaan Sorsa ei antanut periksi, vaikka Väyrynen yritti torjua SMP:n mukaantulon, ja SMP tuli neuvotteluihin ja hallitukseen.[2] Kalevi Sorsa oli heti eduskuntavaalien jälkeen varmistanut Pekka Vennamolta, että SMP olisi käytettävissä hallitusneuvotteluissa. Antti Blåfieldin ja Pekka Vuoriston mukaan Keskusta asetti kynnyskysymykseksi hallitukseen tulolleen puolueen puheenjohtajan Paavo Väyrysen pääsyn ulkoministeriksi; samaan aikaan SDP pyrki hallitusneuvotteluissa rikkomaan ”keskipuolueiden” rintaman ja pelaamaan hallituksessa SMP:n avulla Keskustaa ja RKP:ta vastaan. Tämän varmistaakseen Sorsa asetti SMP:n pääsylle hallitukseen kaksi ehtoa: puolueen oli noudatettava hallituksen linjaa kaikissa keskeisissä asioissa eikä Veikko Vennamo saanut tulla hallitukseen. Pekka Vennamo hyväksyi molemmat ehdot.[3] Johannes Virolainen on kirjoittanut, että SDP veti vennamolaiset hallitukseen toisaalta palkkioksi SMP:n tuesta Mauno Koiviston presidenttiehdokkuudelle edellisvuonna pidetyssä vaalissa, mutta toisaalta SDP halusi sitoa vennamolaiset kannattamaan vasemmistolaista politiikkaa.[4]”
PS. Kannattaa pohtia mikä on syy ja mikä seuraus mihinkin.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä ylivelkaantuneiden auttamisesta ovat olleet kiinnostuneita monet. Esimerkki viime vuodelta: https://intranet.eduskunta.fi/FI/vaski/eduskuntaal…
Ilmoita asiaton viesti
Hei Esa Erävalo, linkkisi ei toimi.
Ilmoita asiaton viesti
Yhteenveto: On meillä ylivelkaantuneesssa EU/EMU-Suomessa ollut ”tosi mahtavat” kansantalouden hoitajat. Niin maa makaa kuin petataan! Ei ihme, jos yhä mättää ja pitkään!
Tämä taitaa olla sitä parjattua kestämätöntä ja intressikeskeistä, poukkoilun politikointia?
Ilmoita asiaton viesti
Ihmettelyä herättää, miksi muut presidenttiehdokkaat kuin Huhtasaari ja Väyrynen eivät ole osallistuneet Suomen pankkikriisijutun pohdintaan ja todettujen vääryyksien tutkimiseen. Liekö se liian arka asia heille??
Ilmoita asiaton viesti
Väyrynen nakersi 80-luvun lopulla markan luottamusta, kun taas muu valtiovalta oli vahvaan markkaan sitoutuneena. Tavallaan presidentti Koiviston rooli ja valta pakottivat ne tähän. Yrittäjät ja pankit luottivat valtioon, hankkivat halpoja korkoja vakaista ulkovaluutoista ja sitoivat omat lainansa näihin.
Väyrynen toimi 90-luvun alussa politiikassaan metsäteollisuuspatruunoiden asiamiehenä ja kuriirina. Nämä pääomapiirit vaihtoivat markkavarantonsa dollareiksi hyvissä ajoin ennen devalvaatioita. Toiminnallaan nämä kahmivat miljardivoitot, kun taas pienyrittäjät, joilla ei ollut pääomaa valuuttakeinotteluun, menettivät koko omaisuutensa.
Huhtasaaren ehdotus on siis kädenojennus osaltaan Väyrysen politiikan uhreille. Väyrynen itse haluaa päitä vadille, muttei myönnä itse omaa toimintaansa ja sitä kuinka hän toimi valuuttavelallisia vastaan eikä myöskään pyrkinyt varoittamaan näitä velkojen riskeistä etukäteen.
Muistan itse pitäneeni Väyrystä maanpetturina maan ajauduttua devalvaatioon ja katsellessani voitonriemuisena hymyilevästä Väyrysestä uutisissa levinnyttä kuvaa. Kokoomuksen kansanedustajaksi pyrkinyt kouvolalainen maanrakennusalan yrittäjä kehui Imatralla järjestetyssä vaalitilaisuudessa Väyrysen toimintaa. Hän kertoi hankkineensa Esko Ahon hallituksen aikana kahdessa devalvaatiossa 4 miljoonaa markkaa Väyrysen avustamana.
Ilmoita asiaton viesti
KOIVISTON KONKLAAVIN MUSERTAVAT VAIKUTUKSET
Koiviston konklaavin vaikutukset ovat olleet musertavat, tuhansittain alas ajettuja yrityksiä, joista omaisuudet siirrettiin pankkien ja kaveriensa haltuun pilkkahintaan, samalla vietiin yrittäjiltä ja takaajilta myös yksityiset omaisuudet. Todistajien kuulemia tarinoita riittää pankkien käytävillä henkseleitään paukuttelevista pankinjohtajista, jotka kerskuivat keskenään, kuinka monta firmaa kukin heistä oli päivän aikana onnistunut kaatamaan.
Oikeuslaitos Koiviston talutushihnassa tuomitsi kiltisti kuten Mauno Koivisto oli toivonut ”Pankit voittaa aina” -periaatteella ja tuomitsee edelleen, kun salissa ovat vastakkain pankki ja yritys/yrittäjä. Laillinen oikeuslaitoksemme on lakkautettu 90-luvulla Mauno Koiviston toimesta.
Pankkien ja ulosottomieskaveriensa toimesta yrittäjäpeijaisissaan putipuhtaaksi putsatuille yrittäjille jätettiin toki velat, jotka pankit myivät edelleen perintäfirmoille ja nämä jonkin ajan kuluttua edelleen seuraavalle perintäyhtiölle. Näihin kauppatapahtumiin ei luonnollisestikaan tarvittu toisen sopijakumppanin eli velallisten suostumusta. Perintäfirmojen käsittelyissä velat paisuivat kuin pullataikinat, normaalisti kaksin-kolminkertaisiksi. Tarkoituksena näin varmistaa, että pankkien kohtelun kokeneet yrittäjät, pankkien toimintamallien todistajat pysyisivät loppuelämänsä yhteiskunnan ulkopuolella, kun eivät noita tyhjästä loihdittuja virtuaalivelkoja koskaan kuitenkaan pystyisi maksamaan.
Pankkien omistama Suomen Asiakastieto Oy rutisti velallisista vielä viimeiset mehut, pankit merkkauttivat velallisten luottotietoihin häiriömerkintöjä, näin tehtiin mahdottomaksi ylivelkaantuneen vuokra-asunnon, uuden työpaikan, uuden firman rahoituksen, puhelin/Internet-liittymien hankkimiset. Ja Asiakastieto tietysti sai tästä ihmistietojen välityskaupastaan laariinsa vielä näiden jo ryöstettyjen yrittäjien kustannuksella lisäropoja.
Yhteiskunnan turvaverkkoja ei ollut viritetty putoamaan työnnettyjen yrittäjien alle, turvaamaan heidän maahan mätkähtämistään, yrittäjille oli suotu täydellinen vapaapudotus.
Ex-yrittäjillä ei ollut asiaa sossutoimistoihin, jos joku sinne akuutin raha-avun toivossa itsensä puhutuksi saikin, varsin pian oli selvää, että siitä virastosta ei löytyisi ensimmäistäkään virkailijaa, joka olisi yrityselämästä jotakin tajunnut, se sossuväki eli ihan omaa suljetun osaston elämäänsä lukittujen oviensa takana. Ei ollut tiedossa toimeentulotukia yrittäjille. Turha luukku yrittäjän kolkutella.
Työvoimatoimistot kieltäytyivät niinikään ottamasta ex-yrittäjiä edes työnhakijoiksi, joten eipä ollut tiedossa työttömyyspäivärahojakaan. Toinen täysin turha luukku ex-yrittäjän kolkutella.
Tuhansia velallisia yrittäjiä päätti tuolloin ja tapahtumista vielä vuosien jälkeenkin päivänsä itsemurhien kautta. Yhteiskunnan päättäjillä kun oli ollut ryöstetyille yrittäjille tarjota vain ”Elä Pyhällä Hengelläsi” -vaihtoehto.
http://sarilaine.puheenvuoro.uusisuomi.fi/218801-y…
Ilmoita asiaton viesti
ANTERO OLLILA
TkT, dosentti emeritus (Aalto-yliopisto)
UUSI SUOMI PUHEENVUORO 1.4.2018:
”SUOMEN POLIITTINEN JOHTO SAA RIKKOA LAKIA, JOS TILANNE NIIN VAATII
Suomeen on syntynyt vuosien varrella erikoinen poliittinen kulttuuri, jossa ylin poliittinen johto saa rikkoa lakia ja vieläpä perustuslakia joutumatta siitä minkäänlaiseen vastuuseen. Tarkastelen tässä blogissa lyhyesti tämän ilmiön syntyä ja siihen vaikuttavia tekijöitä…..”
http://aveollila1.puheenvuoro.uusisuomi.fi/248604-…
Ilmoita asiaton viesti