Paavo Väyrynen www.paavovayrynen.fi

Niinistö joutuu vastaamaan viimeistään toisella kierroksella

Toimittaja Teemu Luukka kirjoitti lauantain Helsingin Sanomissa:

”Väyrynen toistaa populistin tapaan väitteitä, joiden totuudenmukaisuutta faktantarkastajat joutuvat päivästä toiseen ampumaan alas.”

”Väyrynen on esimerkiksi väittänyt, että `Sauli Niinistöllä on päävastuu Suomen pakolaiskriisistä`. Puhdasta populismia.”

Lähetin Helsingin Sanomiin vastineen. Päätoimittaja Kaius Niemi vastasi:

”Luukan teksti on kriittistä politiikan analyysiä. Siinä esitetyistä johtopäätöksistä voi kaikin mokomin olla eri mieltä. Vastineoikeus ei kuitenkaan julkaistun tekstin pohjalta ylity.”

Uskomaton vastaus.

”Faktantarkastajat” eivät ole pystyneet ampumaan alas ainuttakaan esittämääni väitettä. Heidän juttuihinsa lähettämiäni vastineita ei ole julkaistu.

Luukan esimerkiksi ottaman väitteen olen asianmukaisesti dokumentoinut 6.1. julkaisemassani blogissa. (https://www.paavovayrynen.fi/2018/01/06/sauli-niinistolla-on-paavastuu-suomen-pakolaiskriisista/ )

Tasavallan presidenttinä Sauli Niinistö johtaa Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa yhteistoiminnassa valtioneuvoston kanssa. Rajavalvonnasta päättämisen Niinistö on aivan oikein tulkinnut kuuluvan myös ulko- ja turvallisuuspolitiikan piiriin ja siten hänen omiin tehtäviinsä.

Syksyllä 2015 Niinistö oli mukana päättämässä siitä, että Suomi ei palauttanut osittaista rajavalvontaa, kuten Itävalta ja Saksa olivat jo tehneet.

Teoksessani Suomen linja 2017 (ss. 316-317) kerron, että Sauli Niinistö lähetti  minulle 1.10.2015 sähköpostia nähtyään haastatteluni Marja Sannikan Kioski-ohjelmassa (https://m.youtube.com/watch?v=vQdzYfa5p7s ):

”Presidentti oli kiinnostunut kuulemaan näkemykseni siitä, missä vaiheessa mielestäni olisi mahdollista saada hallitsematon maahanmuutto loppumaan. Hän mainitsi, että pohdinnoissa oli ollut sekin malli, että pohjoisesta päin alettaisiin sulkea rajoja, jolloin etelämpänä syntyy dominovaikutusta.

Vastauksena lähetin uusimman 28.9. julkaisemani blogin Suomen on palautettava rajavalvonta Tornionjoella. (https://www.paavovayrynen.fi/2015/09/28/suomen-on-palautettava-rajavalvonta-tornionjoella/ ) Vastasin siinä myös Sannikalle, joka haastattelussa oli väittänyt, että rajatarkastuksia ei ollut mahdollista palauttaa eikä Suomeen pyrkiviä käännyttää.”

Viime kesänä Sauli  Niinistö osoitti johtajuuttaan maahanmuuttopolitiikassa ulkoministeriön elokuussa järjestämillä  suurlähettiläspäivillä sanomalla, että Suomi ei voi sulkea rajojaan sulkeutumatta itse.

Tähän on syytä todeta, ettei kukaan ole vaatinutkaan rajojen sulkemista, vaan osittaisten rajatarkastusten palauttamista, kuten Ruotsi, Tanska ja Norja ovat tehneet.

Niinistöltä olisi kysyttävä, miksi rajatarkastuksia ei syksyllä 2015 palautettu ja miksi niitä ei ole vieläkään aloitettu. Häneltä olisi kysyttävä, mihin perustuvat hänen väitteensä, että osittaisia rajatarkastuksia voida muiden Pohjoismaiden tapaan palauttaa sen vuoksi, että se johtaisi Suomen ”sulkeutumiseen”.

Jos toimittajat eivät näitä kysymyksiä esitä, Niinistö joutuu vastaamaan niihin viimeistään sitten, kun hän kohtaa minut presidentinvaalien toisella kierroksella.

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

22Suosittele

22 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (76 kommenttia)

Käyttäjän OSAKARIK kuva
Olli Kankaanpää

Myös minä olen ihmetellyt Niinistön lausuntoja. Niinistö jättää populistiksi leimautumisen pelossa oleellisen tekemättä, eli ei sulje rajoja.

Käyttäjän VesaLevonen kuva
Vesa Levonen

Schengenin sopimus sallii sen, että valtiot voivat palauttaa rajatarkastukset tilapäisesti, jos yleinen järjestys tai kansallinen turvallisuus sitä edellyttävät.

Käyttäjän marttiissakainen kuva
Martti Issakainen

Kaikki maat, jotka ovat ottaneet 1/2 vuoden tilapäisen rajatarkastuksen käyttöön tekevät sen EU:n ystävällisellä luvalla. Myös jatkon puolen vuoden jälkeen. Saksa, Itävälta, Ranska, Tanska, Ruotsi ja Norja ovat ottaneet rajatarkastuksen käyttöön tähän mennessä.
Ovatko nämä maat eristäneet itsensä muista?

Puheet eristäytymisestä muista on puuta heinää tulipa ne kuinka korkealta taholta tahansa.

Käyttäjän OSAKARIK kuva
Olli Kankaanpää

Ei Winston Churchill toisessa maailmansodassa miettinyt mitä hänestä ajatellaan, kun hän teki kansakunnan tulevaisuutta koskevia päätöksiä. Kriisitilanteissa päättämättömyys on ongelma.

Käyttäjän SeppoLavonen kuva
Seppo Lavonen

Olli Kankaanpää: "Kriisitilanteissa päättämättömyys on ongelma".

Totta. On myös typerää jättää päätökset ajankohtaan, jolloin kriisi on jo puhkeamassa tai puhjennut. Mikään ei ole Suomen turvallisuuspolitiikassa ajankohtaista "juuri nyt", joten aidalla istuskelu ja 1340 km pitkän rajan taivastelu jatkuu ad infinitum.

Käyttäjän OSAKARIK kuva
Olli Kankaanpää

Rivien välistä luin Nato-myönteisen kannan. Tässä asiassa en ole tehnyt päätöstä. Ehkä pitäisi, ehkä ei..

Käyttäjän SeppoLavonen kuva
Seppo Lavonen Vastaus kommenttiin #40
Käyttäjän OSAKARIK kuva
Olli Kankaanpää Vastaus kommenttiin #55

Kuulumme jo eurostoliittoon, jossa kansallisen itsemäärämisoikeuden määrää on vähennetty. Ehkä on parempi kuulua Saksaan kun Venäjään?

Ilkka Luoma

Herää kysymys ottiko Niinistö osaa Venäjän puolelta tulleisiin pakolaisiin/ "pakolaisiin" -

... muistamme kun Ruotsista meille ystävällisesti ohjattiin 30.000 lähinnä irakilaista/ syyrialaista --- ja samana vuonna media repesi "Putinin juonesta", kun Venäjältä oli tullut 3.000 pakolaista/ "pakolaista" - joka tapauksessa Suomen ulkopoliittinen johto neuvotteli tuon Venäjän rajan "kiinni" näiden Lada-kuskien osalta ...

...
~ https://yle.fi/uutiset/3-9128359 -

"Norjalaistutkijat: Itärajan pakolaiset eivät olleet Venäjän juoni ... "
.

Käyttäjän OSAKARIK kuva
Olli Kankaanpää

Torniossa raja olisi pitänyt sulkea, mitään ei tapahtunut kunnes lopulta Tanska ja Ruotsi sulkivat omat rajansa. Suomi neito seisoi kädettömänä kun hameen altakin, eli Suomen Lahden yli pakolaisia tuli maahan laivoilla.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Luojan kiitos tämäkin herra jää vain ehdokkaaksi.

Vielä olisi mukava tietää, että onko Ukrainan sota lähes kokonaan lännen syytä?

Käyttäjän jukkakleppalahti kuva
Jukka Leppälahti

Mitenkä se oli Petteri? Otitko aikanaan kantaa siihen saako Paavo kortit kerättyä ja pääseekö edes ehdokkaaksi? :)

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Otin juu, mutta kyllä jokainen saa kortit kasaan, jos ostaa etusivun mainoksen lehdessä, rahalla saa. :)

Ihan kiva, että Paavo on ehdokkaana, hyvää huumoria ei voita mikään.

Käyttäjän heke kuva
Heikki Paananen Vastaus kommenttiin #34

Kommentoija Ritala: "ostaa etusivun mainoksen lehdessä, rahalla saa. "

Tähän sitten jatkoksi voisitte paljastaa ehdokkaiden vaalibudjetit....

Jokainen voi ostaa etusivun mainoksen, eikö niin Petteri? Se on osa demokratiaa.
Peukut niille lehdille, jotka myivät Presidenttiehdokas Väyryselle mainostilaa (sillä varauksella, että olisivat toimineet samoin muiden ehdokkaiksi hakeutuvien kohdalla).

Käyttäjän JouniHalonen kuva
Jouni Halonen

Ei tuossa mitään outoa ole. Ihan sitä itseään kokkareiden halpatyöpolitiikkaa, eivät vielä älyä, että kolahtaa ajan kanssa omaankin massikukkaroon. Vai mitä opettajat, sairaanhoitajat ja muut wannabe-kokkarit?

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö
Käyttäjän jukkakleppalahti kuva
Jukka Leppälahti

Päivä päivältä käy ilmi yhä selvemmin Niinistön leirin epärehellisyys. Kun Paavo puhuu rajatarkastusten palauttamisesta, alkaa Niinistö ja kumppanit puhumaan Suomen sulkemisesta...On hätkähdyttävää havaita tällaista kyvyttömyyttä / haluttomuutta keskustella aidosti tärkeistä asioista. Iso osa mediaa itse näin toimiessaan oikeuttaa puhumaan itsestään valtamediana, joka keskittyy suojelemaan nykyisiä päättäjiä.

Käyttäjän OSAKARIK kuva
Olli Kankaanpää

Meidän perheessä äänet jakautuivat seuraavasti: Paavolle yksi (minä), Pekalle toinen (vaimo, sukupuoleltaan nainen). Suomen euro-alueeseen johdattanut Paavo Lipponen käy nykyisin kauppaa Venäjän öljy-yhtiöltä saamillaan ruplilla.

Käyttäjän RitvaPuolakka kuva
Ritva Puolakka

Ihailtavaa itsevarmuutta ja niin pitääkin olla. Jos et itse luota itseesi, niin ei kukaan muukaan luota.

Meillä tehtiin hirvittävä virhe syksyllä 2015. Kun itse kirjoitin tästä, niin ainoastaan vaihtoehtomedia julkaisi kirjoitukseni. Ajattelin silloin, että vastuullinen olisi pääministeri Sipilä yhdessä Timo Soinin ja Alexander Stubbin kanssa.

Nyt kun katsoin Sauli Niinistön haastattelun, jossa hän kertoi puhelustaan Angela Merkelille Venäjän valtuuskunnan saapumisen epäämisestä ETYJ:n kokoukseen, väistämättä tuli mieleen, että onko ohjeet pakolaisvirran saapumisesta maahamme sittenkin Sauli Niinistön käsialaa.

Nuoria armeijaikäisiä miehiä lampsi Tornion kautta ja oli todella irvokasta katsella, että varusmiehemme oli määrätty kantamaan jopa heidän laukkujaan. Kaikki muukin mitä sen jälkeen on tässä pakolaisbisneksessä tapahtunut, on vastoin oman kansamme etua.

Onneksi meillä on kaksi ehdokasta Laura Huhtasaari ja sinä, jotka selkeästi sanotte, että näin ei voi jatkua.

Suomen presidentin on ajateltava ensin oman maan kansalaisia ja heidän hyvinvointiaan ja vasta sitten vieraiden. Kun Ylen toimittaja otti puheeksi Lauran esille nostaman hammashoidon, ettei se muka kuuluisi presidentin tehtäviin, niin se todellakin kuuluu. Presidentti on arvojohtaja, joka laittaa oman kansalaisten tarpeet edelle vierailijoiden.

Tämä hammashoito on hyvä konkreettinen esimerkki. Jokainen me tiedämme kuinka hankala kunnalliseen hammashoitoon on päästä ja tällöin joudumme turvautumaan yksityispuolelle, ja se vasta kallista onkin. Kun maahanmuuttajat saavat nämä palvelut ilmaiseksi ja oma kansa itse maksaa, siinä on todella presidentin tehtävä sanoa, että oma kansa ensin.

Tämä rajavalvonta on hyvä teema, joten toivonkin, että joko sinä tai Laura olette esittämässä näitä kysymyksiä Sauli Niinistölle toisella kierroksella.

Onnea matkaan!

Käyttäjän VesaLevonen kuva
Vesa Levonen

Minä lähetin ministereille sähköpostia syksyllä 2015ja kerroin yli 20-vuotisen kokemuksen pohjalta, mikä on tilanne. Ainoastaan yksi vastasi minulle tähän kysymykseen ja se oli Timo Soini. Timo vastasti lyhyesti ja ytimekkäästi; sinä tunnet asian. Alexander Stubbkin vastasi, mutta se koski toista asiaa. Juha Sipilä ei vastannut mitään, mutta tarjosi omaa asuntoaankin seurauksin, jonka tiedämme ja josta edelleen saamme kärsiä.

Käyttäjän OSAKARIK kuva
Olli Kankaanpää

Juha Sipilä ei ole ymmärtänyt asemaansa pääministerinä. Saksasta löytyy vastaava tapaus; Angela Merkel: "Wir schaffen das" ist ein Ausspruch, den die deutsche Bundeskanzlerin Angela Merkel in der Bundespressekonferenz am 31. August 2015..

Käyttäjän marttiissakainen kuva
Martti Issakainen

Tai oliko Niinistö vain "juoksupoika".Brysselin "syväkurkuilla" yms. taisi olla sormet pelissä. Meillä sitten kädet levällään seliteltiin milloin sisäministeri Orpon suulla, milloin pääministeri Sipilän ja milloin Sauli Niinistön.

Karu lopputulema oli, että Suomi sai pitkässä juoksussa miljardien kasapanoksen syliinsä.
"Var så goda snälla skattebetalarna!"

VÄHIN MITÄ ANSAITSEMME ON TOTUUDEN ESIINTULEMINEN.

Käyttäjän OSAKARIK kuva
Olli Kankaanpää

Saksa odotti sinisilmäisten Pohjoismaiden ottavan turvapaikan hakijat vastaan. Saksa yllättyi Tanskan ja Ruotsin suljettua rajansa. Suomi jäi munattomana lehdelle soittelemaan ja saimme kuitenkin riittävän osan kasapanoksesta. Ilman muiden Pohjoismaiden toimia olisimme niin sanotusti kusessa.

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren Vastaus kommenttiin #27
Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah Vastaus kommenttiin #27

Juu niin saimme, mutta mitä todennäköisemmin meidän päättäjiemme sopimuksella Ruotsin hallituksen kanssa. Tuohon viittaa etenkin se kuinka sieltä SJ kuljetti ilmaiseksi (tai Ruotsin valtion kustannuksella) turvapaikanhakijoita Tornioon ja sieltä sitten linja-autokuljetuksin rajalle. Sittenpä Orpon aloituksesta muodostettiin järjestelykeskus vastaanottamaan kaikki naapurista tulevat.

Muuten Tuotsista tulee kuukausittain vieläkin 400-500, eikä Sipilän hallitus vieläkään toimi. Ilmeisesti tehty sopimus koskee jatkuvaa rajavalvonnan puuttumista Tornion rajalla.

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren Vastaus kommenttiin #49

Ruotsiin tulee 400 viikossa vaikka rajakontrollit ovat käytössä.

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren Vastaus kommenttiin #27

Saksa saattoi kyllä yllättyä,vaikkakin aikataulu oli tämä.
Saksa 13.9.2015
Ruotsi 12.11.2015
Tanska 14.1.2016

Käyttäjän MarttiKorpiranta1 kuva
Martti Korpiranta

Miksi Helsingin Sanomat joutuu irtisanomaan henkilökuntaansa ja pienentämään kuluja? Siksi että ihmiset ja mainostajat eivät enää luota Hesariin. Tällaiset päätoimittaja Kaius Niemen kaltaiset ylimieliset vastaukset vain lisäävät lehden syöksykierrettä. Itsepähän ovat linjansa valinneet. Nauttikoot nyt vähenevistä tilaajista ja lukijoista. PS. Valtion tukiaiset eivät enää jatkossa toistu, että koittakaahan siellä lehdessä (HS) vähän ryhdistäytyä!

Käyttäjän heke kuva
Heikki Paananen

Hyvä pointti.

Kun lukee hyysäristä tai vastaavasta kaupallisesta mediasta, joissa (ehkä!) toimittajien palkan maksaa mainostaja, räikeästi valheellisia, tai toimittajien henkilökohtaisten psyykeongelmien läpi suodatettuja "uutisia", tulee välttämättä mieleen kysymys; kuka kaupallinen toimija tälläistä shaissea haluaa rahallisesti tukea? Erityisesti, koska heidän sanomasta/tuotteista tulee väistämättä sama tunne, kuin lehden toimituksen tuotoksista: Valhe.

"100 maahanmuuttajaa hukkui Välimerellä"
"Astianpesuaine XXX saa astiasi säihkymään".

Älkää ostako valhemedian mainostamia tuotteita. Samaa paskaa samassa paketissa.

Käyttäjän JuhaMakkonen1 kuva
Juha Makkonen

Jos toimittajat eivät näitä kysymyksiä esitä, Niinistö joutuu vastaamaan niihin viimeistään sitten, kun hän kohtaa minut presidentinvaalien toisella kierroksella.
...........

Kyllä Paavolla ainakin munaa löytyy kun kehtaa tämmösiä höpistä.

Käyttäjän jukkamikkola kuva
Jukka Mikkola

Presidentti Mauno Koivisto kirjoittaa kirjassaan ”Historian tekijät” luvussa ”Neuvostoliiton rajat alkavat vuotaa” mm. seuraavaa sivulla 292: ”Marraskuun 26. päivänä Neuvostoliitosta tuli junalla yhdellä kertaa 119 somalilaista, jotka anoivat täällä turvapaikkaa.”
”Pidin välttämättömänä, että pakolaisvirta saataisiin hallintaan. Tilanne oli riistäytymässä käsistä. Huipputapaus oli se, kun suomalaisella bussilla tuli Leningradista somaleja ja rajalla vain todettiin, että jaaha, pakolaisia, selvä on. Lahteen menossa. Ei otettu edes nimiä ylös.”
Presidentti Koivisto kirjoittaa sivulla 294: ”Totesin 9. tammikuuta kokoontuneelle hallituksen ulkoasianvaliokunnalle: ”On välttämätöntä, että Neuvostoliitossakin ymmärretään, että me palautamme, me palautamme tarvittaessa vaikka koko junan.”

Nämä asiat tapahtuivat vuonna 1990 ja 1991, kun Tasavallan presidentin valtaoikeuksia ei oltu vielä riisuttu eduskunnan toimesta perustuslakiuudistuksen myötä. Silloin presidentillä oli vielä valtaa jopa rajavalvontaan.

Näin ei ole enää, vaan päävastuu on hallituksella ja ennen kaikkea sisäministerillä, joka vuoden 2015 tapahtumien aikaan oli Petteri Orpo. Väyrynen on tästä tasan tarkkaan tietoinen. Hän olisi voinut ottaa kantaa tähän invaasioon jo vuonna 2015, kun se tapahtui vielä kaiken lisäksi aika lähellä hänen kotikulmiaan. Nyt hän on tällä ulostulollaan yli kaksi vuotta myöhässä.

Käyttäjän OSAKARIK kuva
Olli Kankaanpää

Petteri Orpo teki diilin Jan Vapaavuoren kanssa. Vapaavuori pesi kätensä. Uskoakseni Paavo on kommentoinut asiaa jo kauan sitten.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

"Hän olisi voinut ottaa kantaa tähän invaasioon jo vuonna 2015 --- hän on tällä ulostulollaan yli kaksi vuotta myöhässä."

- Vuonna 2015 Väyrynen oli vielä tukevasti Niinistön miehiä. Viime keväänä kuului Kultarannasta naksahdus, jonka jälkeen Paavo on vastustanut Niinistöä sekä reaaliaikaisesti että varsinkin taannehtivasti. Väyrynen on tämäntalvisen kampanjansa tiimellyksessä intoutunut jopa väittämään, että hän on ollut Sauli Niinistön kanssa eri mieltä jo neljännesvuosisadan ajan!

Käyttäjän marttiissakainen kuva
Martti Issakainen

Luepa uudelleen Väyrysen kirjoitukset asiasta. Hän juuri yritti saada hallituksen ja presidentin toimimaan. Turhaan.

Käyttäjän VesaLevonen kuva
Vesa Levonen

Minulla on tieto, että Koivisto kuitenkin antoi lopulta luvan somaleiden saapua niin Vainikkalan kautta junalla Suomeen kuin Tallinnan kautta laivalla Helsinkiin, Suomeen.

Käyttäjän KaukoRantala kuva
Kauko Rantala

Eivät Taida muistaa vanhaa totuutta ,pidä viholliset lähelläsi he ovat uskollisia loppuun asti.mutta unohtavat että uskolliset Ystävät jotka tietävät salaisuudet kääntyvät omassa ahdingossaan ystäviään vastaan ,ja millään ei pystytä puolustautumaan ystävää vastaan joka on kääntynyt viholliseksi .tämä tulee tapahtumaan aika pian.

Käyttäjän OSAKARIK kuva
Olli Kankaanpää

Tosi ikävä tilanne Paavo. Jos vaalit eivät olisi edessä olisit takuuvarmasti Uuden Suomen karusellissa eli etusivulla.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

lainaus:
Syksyllä 2015 Niinistö oli mukana päättämässä siitä, että Suomi ei palauttanut osittaista rajavalvontaa,
Totta.
Sipilän (kesk) sisäministerin (kok),puolustusministerin (PS)
Ja Väyrynen oli keskustan jäsen 29.5-15 kun hallitus aloitti
aina 4.2-16 asti kunnes perusti oman puolueen.
lähde:
Suomenmaa 4.2-16

Käyttäjän RitvaPuolakka kuva
Ritva Puolakka

Tämä on Marja-Liisa totta, että molemmat, sekä Väyrynen että Huhtasaari ovat olleet mukana näissä asioissa.

Kriittistä maahanmuuttopolitiikkaa ei Soinin aikana saanut harjoittaa ja vasta vallan vaihtuessa, persut pääsevät toteuttamaan sitä, millä he ovat jytkyn aikoinaan saaneetkin.

Väyrysen kohdalla voi sanoa, että kun Sipilä laittoi hänet täydellisesti paitsioon, niin ei oikeastaan ollut muuta mahdollisuutta kuin perustaa oma puolue, jotta saa omia näkemyksiään esille.

Huhtasaari ja Väyrynen ovat nyt päässeet vapaasti ääneen sanomaan mitä mieltä ovat ja mielestäni tämä on pelastus suomalaiselle demokratialle.

Demokratiassa jokainen äänioikeutettu voi käyttää omaa kansalaisoikeuttaan eli ikiomaa ääntään, niin silloin saamme semmoisen presidentin kuin haluamme. Mikään ei siis ole kirkossa kuulutettu, eikä kannata uskoa gallupeihin, vaan lopulliseen äänestystulokseen.

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö

#29. Muistakaa, etteivät gallupit äänestä. Jos tahdot muutosta, äänestä muutoksen puolesta! ÄLÄ NUKU!

Käyttäjän jussiosmola kuva
Matti Jussi Korhonen

Jukka Leppälahti kirjoittaa: "Päivä päivältä käy ilmi yhä selvemmin Niinistön leirin epärehellisyys. Kun Paavo puhuu rajatarkastusten palauttamisesta, alkaa Niinistö ja kumppanit puhumaan Suomen sulkemisesta..."

Olet aivan oikeassa ja tuohan on ollut päivän selvä asia. Mutta miksi Väyrynen ei ole torpannut tuota Niinistös virheellistä väittämää jo aikaisemmin?

Jos muistan oikein, Niinistö väitti jo YLE:n suurssa vaalikeskustelussa rajatarkastusten sulkevan Suomen - ja on tuonut tuon ajatuksen esille useastikin.

Odotin, että Väyrynen tai Huhtasaari olisivat korjanneet etteivät rajatarkastukset sulje Suomea.
Harmillisesti mm. tuon virheellisen väittämän annettiin elää liian pitkään.

Toivon toista kierrosta ja äänestin sen mukaisesti.

Lisäys. Väyrynen kirjoittaa: "Jos toimittajat eivät näitä kysymyksiä esitä, Niinistö joutuu vastaamaan niihin viimeistään sitten, kun hän kohtaa minut presidentinvaalien toisella kierroksella."

Tuohon voisi sanoa, että toimittajat eivät kyllä "näitä kysymyksiä" esitä, vaan kyllä ne jäävät jonkun muun esitettäväksi.

Käyttäjän RaimoELaaksonen kuva
Raimo E. Laaksonen

Tuolla jossain ylempänä Niinistöä tituleerataan Brysselin juoksupoikana. Juoksupoika se oli Paavokin. Neuvostoliiton.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Ilmankos meillä on niin vauhdikas vaalitaistelu: kovakuntoiset juoksupojat kisaamassa "kuka eka Mäntyniemessä".

Käyttäjän OSAKARIK kuva
Olli Kankaanpää

Eihän Paavo ollut muuta kuin Kekkosen perässähiihtäjä. Kekkonen loi strategian jota Paavo taktikkona toteutti. EU ja euro ovat tällä hetkellä suuria kansallisia aiheita, jotka Väyrynen osaa kyseenalaistaa. Millä ehdoilla olemme esimerkiksi yhteisvaluutassa?

Tomi Vaalisto

2015 Ruotsista tulleita pakolaisia ei olisi jollain rajatarkastuksella pystynyt pysäyttämään vaan pakolaiset olisivat tulleet Suomeen jostain muualta kuin virallisilta rajanylityspaikoilta.
Torniosta pohjoiseen yhteistä rajaa Ruotsin kanssa on yli 500 km ja ainoa käytännön este on Tornionjoki, jonka yli kyllä pääsee jos haluaa. Joen ylitettyään pakolainen olisikin voinut hakea turvapaikkaa Suomesta.
Tuota rajaa voisi kyllä tehokkaasti valvoa, mutta laittoman ylittämisen estäminen ei onnistu - tai keinot olisivat samat mitä DDR käytti omiin kansalaisiinsa.

Käyttäjän OSAKARIK kuva
Olli Kankaanpää

Schengenin sopimuksen mukaisesti heidät olisi pitänyt palauttaa Ruotsiin ja Ruotsin taas edelleen. Vahingon pitäisi kiertää.

Käyttäjän VesaLevonen kuva
Vesa Levonen

Jos meillä olisi ollut rajatarkastukset käytössä, palauttaminen Ruotsiin olisi ollut helpompaa.

Tomi Vaalisto

Ei välttämättä. Laittomasti maahan tullut voi vaatia turvapaikkaa samalla tavalla kuin laillisestikin maahan saapunut.

Käyttäjän VesaLevonen kuva
Vesa Levonen Vastaus kommenttiin #47

Kun on passintarkastukset, niin takaisinottopyynnössä todistusaineistona voidaan käyttää henkilön rajanylitystä, jos Ruotsista tullutta ei olisi muualla rekisteröity eikä edes Ruotsissa, jolloin Ruotsi olisi joutunut ottamaan pääsääntöisesti henkilön takaisin, vaikka anoisi turvapaikkaa. Nyt todistelu perustuu sormenjälkirekisteriin, minkä perusteella turvapaikanhakijan käännyttäminen voidaan tehdä toiseen sopimusmaahan vastuunmäärittämisasetuksen perusteella.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"Millä ehdoilla olemme esimerkiksi yhteisvaluutassa?"

Tätä ei pääministeri halua edes miettiä ja onhan jo kuultu myötämielisyyttä yhteisvastuuseen, rajoitettuun kylläkin eli taivas olisi rajana.

Tomi Vaalisto

Ainakin Suomen kansa sanoi yhteisvaluutalle kyllä suurena enemmistönä kun sitä kysyttiin neuvoa-antavassa kansanäänestyksessä 1994.

Käyttäjän OSAKARIK kuva
Olli Kankaanpää

EU:sta on äänestetty, mutta Paavo Lipposen päätöksellä euro-alueeseen liittymisestä ei äänestetty.

Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #44

Höpö höpö. Rahaliitto oli mukana.

Äänioikeutetuille lähetetyn äänestysoikeusilmoituksen yhteydessä lähetettiin valtioneuvoston kaksisivuinen tiedote Euroopan unioniin jäsenyydestä, jossa kerrottiin Euroopan Unionista, yhteisestä turvallisuus- ja ulkopolitiikasta sekä rahaliitosta, jossa tavoiteltiin yhteisvaluuttaa.

Tuo rahaliitto oli yksi puhutuimmista asioita - Vasemmistoliitto teki siitä jopa välikysymyksen Claes Andersonin johdolla toukokuussa 1994: https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Poytakirja/Docum...

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"Ainakin Suomen kansa sanoi yhteisvaluutalle kyllä"

Eihän tuossa eurosta äänestetty koska äänestäjille kerrottiin että eurosta tulee oma äänestyksensä. Ihmevääristelyä vaikka nämä asiat ovat olleet monta kertaa esillä, Demokraattiset Ruotsi ja Tanska kysyi eurosta ja kansat kieltäytyivät.

Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #48

Se euro, joita Makkosellakin on varmasti paksu nippu lompakossa, on se yhteisvaluutta.

Väännetään vielä rautalangasta:

Yhteisvaluutta = euro ja tosinpäin euro = yhteisvaluutta

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Onnek tää hömpötys loppuu pian, sitten Huhtasaaret ja Väyryset taas katoavat sinne koloihinsa, kunhan ovat ensin haukkuneet median ja epärehellisen uutisoinnin.

Katsotaan sitten kuinka hyvä häviäjiä Paavo ja Laura ovat.

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari

Marja Sannikka on "suvaitsevainen", joka ideologisista syistä haluaa pitää rajat auki, ja väittää siksi, että rajoja ei voi sulkea.

On hyvä tietää, että he valehtelevat aina maahanmuuttoon liittyvissä asioissa.

Käyttäjän RaimoELaaksonen kuva
Raimo E. Laaksonen

No nyt löytyi hyvä syyllinen maahanmuuton ongelmiin. Marja Sannikka.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Juu tää oli uus, ketähän vielä nämä ''viisaat'' ehtivätkään syyttää

Paavolla on kokemusta siitä, että vika löytyy aina jostain muualta, on valtamedian peliä, on mediapeliä, on väärinymmärrystä ja vaikenemista.

Lauralla on oikein hyvä alku Paavon jalanjäljille, mediapeliä ja ajojahtia hänenkin kiusanaan.

Nämä kaksi ehdokasta ovat kyllä lähihistorian huonoimmat vaihtoehdot presidentiksi, puhuvat potaskaa ja sellaisia asioita, joista edes presidentti päätä.

Mutta tietylle taholle nämä näiden kahden puheet uppoavat kuin kuuma veitsi voihin, ei tarvitse kuin sanoa, että rajavalvonta takaisin, EU-liittyminen oli väärin ja Suomi takaisin, niin jopa persuilta ja muutamalta muultakin kuola valuu suupielistä.

Onnettomia ehdokkaita, jotka eivät ymmärrä edes perustuslaista mitään. Paavon luulisi tietävän, mutta valtakompleksi on järjen ilmeisesti sekoittanut.

Lauralta nyt ei oikein voi sitä edes odottaa, sillä kompetenssi näihin asioihin ei vain riitä.

Käyttäjän VesaLevonen kuva
Vesa Levonen Vastaus kommenttiin #53

Nyt menet kyllä Petteri alta riman noissa mielipiteissäsi ja olet täysin valtamedian aivopesemä äänitorvi, joka haluaa vain liata Paavon ja Lauran vaalikampanjaa. On se hyvä, että sinä tiedät kaiken siitä, mitä kansa näissäkin vaaleissa ajattelee.

Käyttäjän RaunoKujala kuva
Rauno Kujala Vastaus kommenttiin #53

Kommenteista päätellen sä itse et näytä ymmärtävän Suomen perustuslakia.

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren Vastaus kommenttiin #65

Kun tähän päivään mennessä ainutkaan asiantuntija ei ole tukemassa Paavon näkemystä,niin tuskin niitä on jatkossakaan odotettavissa.

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Teiltä jotka hehkutatte Väyrystä kysyisin, että kuinka "isänmaallinen" on henkilö (Väyrynen) joka NL:n tahdon mukaisesti ajoi Suomen tasavallan presidentiksi, siihen tehtävään täysin sopimattoman, alkoholisoitunutta Ahti Karjalaista. Kun Väyrynen puhuu "vanhoista synneistä" hän unohtaa omansa ja niitä riittää vaikka muille jakaa.

Käyttäjän VesaLevonen kuva
Vesa Levonen

Joskus voisitte keskittyä te Paavon mollaajat siihen substanssiin mistä näissä vaaleissa todella on kyse. Neuvostoliittoa ei enää ole ja toivottavasti ei tulekaan, vaikka herra Putin niitä aikoja kaipailee. Kysynkin, kaipailetteko tekin, jotka näillä asioilla haluatte Paavoa lyödä?

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Ei me kaivata, mutta Paavon toimintaperiaatteet ovat edelleen samalla tasolla, kuin Kekkosen aikana.

Miten muuten edelleen se Paavon lausunto, että Ukrainen sota on lähinnä länsivaltojen syytä?

Minnehän päin se Paavo on edelleen kalllellaan?

Donetskin kansantasavalta saisi oivan presidentin Paavosta, Suomi ei häntä tarvitse.

Käyttäjän VesaLevonen kuva
Vesa Levonen Vastaus kommenttiin #60

Olisikohan tuossa mietinnän paikka mitä Paavo on tarkoittanut? Jos EU ja Nato olisi pitänyt sormensa erossa tästä pahoin korruptoituneesta maasta, niin voisiko tilanne olla kokonaan toinen kuin se nyt on? Minun mielestäni tehtiin paha virhe, kun tuota laajentumista lähdettiin hakemaan Ukrainan suunnalta. Siitä ei seuraa muuta kuin lisää ongelmia. Minä en halua Suomelle enää yhtään lisää maksettavaa tällaisten maiden takia kuin Ukraina on. Paljon pitää Kymijoessa vettä virrata ennen kuin Ukrainaa kannattaa edes ajatella EUn jäseneksi ja epäilen, ettei siinä maassa tapahdu sellaista kehitystä vielä pitkään aikaa, ehken koskaan, että maa olisi niin vakaa ja se täyttäisi kaikki ehdot mitä siltä vaaditaan, jos ei sitten haluta taas toimia niin, että katsotaan kaikki läpi sormien ja lisää vaikeuksia asioitaan hoitavien maiden niskaan kaadettavaksi.

Käyttäjän RaunoKujala kuva
Rauno Kujala

Mahdolliset Väykän synnit on pientä nykyhallinnon ja sen johtajan Niinistön toimia seuranneena. Perustuslakituomio-istuinta odotellessa.

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren

Perustuslakituomioistuin ottaa kantaa siihen onko jokin viranomaiskäytäntö tai yksittäinen säädös tällä hetkellä voimassa olevan perustuslain mukainen.

Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #69

Joko meillä on muka perustuslakituomioistuin?

Eiköhän kannattaisi unohtaa tuollaiset fiktiiviset oikeusistuimet, jotka tukisivat Väyrysen muunneltua totuutta neljännesvuosisadan takaa.

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren Vastaus kommenttiin #71

Noinhan se menee siellä,missä ne ovat käytössä.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen
Käyttäjän VesaLevonen kuva
Vesa Levonen

Ilman muuta tulee ja sitten paras voittakoon, kun Paavo ja Sale ottavat yhteen.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

No en usko, että tulee, ja vaikka tulisikin, niin Niinistö voittaa sen selkeästi, jotain 75% - 25%.

Eli aivan sama toisaalta. Hieman kauemmin vaan Väyrys-fanit sitten riekkuvat, mutta sitä korkeammalta tippuvat.

Käyttäjän VesaLevonen kuva
Vesa Levonen

Se, että Paavo pääsee toiselle kierrokselle, on iso voitto Suomen itsenäisyydelle ja suomalaiselle demokratialle. Kaikki on vielä mahdollista. Vaaleja ei ole vieläkään käyty loppuun.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Toista kierrosta ei tule. Väyrynen hyvänä II mutta metian ajojahti pudotti toiselle sijalle ja Sale voittaa.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset