Paavo Väyrynen www.paavovayrynen.fi

Nuorille oikeat kortit ja autot

Lapin Kansa julkaisi eilen Kari Pitkäsen jutun, jossa kerrottiin, että hallitus on saanut Euroopan komissiolta kevytautojen käyttöönottamiseen liittyvän paimenkirjeen. (Lapin Kansa) Pitkäsen mukaan komission huomautukset ovat niin painavia, että kevytautojen kohtalo saattaa päätyä jopa EU-tuomioistuimen ratkaistavaksi. Tämä ainakin viivyttäisi niiden käyttöönottoa.

Hallitus sai komission kannanoton jo pari viikkoa ennen esityksen antamista eduskunnalle. Kun kirjettä ei otettu valtioneuvoston käsittelyssä huomioon, sen sisältö jäi eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan arvioitavaksi.

En panisi pahakseni hallituksen esityksen kaatumista eduskuntakäsittelyyn, sillä tarjolla on parempi ratkaisu mopoautojen aiheuttamien ongelmien ratkaisemiseksi. 

Esitin oman vaihtoehtoni 11.10. kirjoittamassani blogissa (Oikeutta nuorille ja eläkeläisille).

”Mopoautot vaarantavat liikenneturvallisuutta. Ne eivät ole turvallisia niitä ajaville, eivätkä niissä matkustaville. Ne aiheuttavat ruuhkia ja vaarallisia ohituksia. Siksi ehdotin itsekin viime eduskuntavaalien edellä, että nuorille annettaisiin mahdollisuus ajaa 16-vuotiaana tavallista autoa, jonka ajonopeutta rajoitettaisiin.

Hallituksen esitystä kiiteltiin lähetekeskustelussa. Ainoa merkittävä arvostelun aihe oli ajonopeuden alhaisuus. Jotkut esittivät nopeusrajoituksen nostamista 60 kilometriin tunnissa.

Hallituksen esitys jää mielestäni pahasti puolitiehen. Olisi parempi alentaa 16 vuoteen oikeus ajokortin hankkimiseen. Ajokortin hankittuaan nuorilla olisi oikeus ajaa tavallista autoa, mutta nopeus olisi rajoitettu 80 kilometriin tunnissa siihen asti, kun he täyttävät 18 vuotta.

Mopoautoa voisivat jatkossakin ajaa alle 16-vuotiaat nuoret. Ne olisivat edelleen myös yli 16-vuotiaiden nuorten käytettävissä ja varteenotettava vaihtoehto monille ikäihmisille. Mopoauton ajo-oikeus voitaisiin alentaa 14 vuoteen, minkä EU-direktiivi sallii.

Ehdotan, että eduskunta hylkää hallituksen esityksen kevytautoista. Hallituksen tulee antaa eduskunnalle uusi lakiehdotus niiden ikärajojen alentamiseksi, joista lähtien nuorilla on edellä esitetyllä tavalla oikeus saada ajokortti yhtäältä henkilöauton ja toisaalta mopoauton ajamiseen.”

Toistin ehdotukseni 18.10. kirjoittamassani blogissa (Blogi 18.10). Ihmettelin siinä, että tärkeä kannanottoni ei ollut ylittänyt uutiskynnystä. Kun tämäkään ulostulo ei levinnyt julkisuuteen, lähetin sen tiedoksi kaikille kansanedustajille.

Myöhemmin lähetin ehdotukseni liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsenille. Keskustan Markku Pakkanen vastasi, että se tulee valiokunnassa keskusteltavaksi. Muuta palautetta en ole saanut.

Toivon, että valiokunta perehtyy ehdotukseeni. Uskon, että se kelpaisi myös Euroopan komissiolle.

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän ToniRintala kuva
Toni Rintala

Kansanterveyden ja luonnon hyvinvoinnin nimissä ehdotan, että alle 18-vuotiaille on sallittu vain omalla lihasvoimalla liikkuvan kulkuneuvon käyttö, ja tietysti myös julkisen liikenteen käyttö. Näin kantaisimme huolta ilmaston saastumisen lisääntymisen ehkäisystä.

Käyttäjän aveollila kuva
Antero Ollila

Ehdotus on hyvä ja sisällöltään oikea. Se ei maksa valtiolle mitään. Toinen liikenneturvallisuutta merkittävästi parantava käytäntö olisi, jos rattijuopon (raja 0,5 promillea) ajoneuvo takavarikoidaan ja se saadaan takaisin vain, jos omistaja/ajaja kustantaa siihen alkolukon. Sen verran sakkoja päälle, että toiminta peittää poliisin kulut. Liikennekuolemiiin tulisi selvää alenemista muutamassa vuodessa.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Tutkimusten mukaan lievät rattijuopumustapaukset eivät lisää onnettomuusriskiä juurikaan, osalla ajajista se jopa sitä vähentää, koska ajoon keskittyy enemmän varman päälle. Useissa maissa tuo promilleraja on edelleen korkeampi kuin 0,5 promillea ja joissakin EU-maissakin se on vasta joitakin vuosia sitten alennettu tuohon 0,5 promilleen.

Se sijaan törkeät rattijuopumukset ovat ehdottomasti yliedustettuja onnettomuustapauksissa, eritoten kuolonkolareissa.

Jos järeitä toimenpiteitä halutaan käyttää, niin ne toimenpiteet tulisi kohdistaa sinne törkeiden puolelle. Ajoneuvon menettäminen valtiolle on myös hyvin ongelmallinen asia muutoinkin. Kyse voi periaatteessa olla vuokra-autosta, varastetusta autosta, ilman lupaa lainatusta sellaisesta y.m. En kannata tuotallaista takavarikoimislakia.

Käyttäjän IlkkaNielsen kuva
Ilkka Nielsen

Niin ettäkö 14-vuotiaat kortillisiksi? Mitenkähän tuo voisi olla mahdollista, koska alle 15-vuotiasta ei voida asettaa rikosoikeudelliseen vastuuseen. Rattijuopumuksesta lastensuojeluilmoitus????

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Minusta iso osa korttinsa täysikäisenä saaneistakaan ei pitäisi olla liikenteessä. Viimeisin näyttö siitä julkisuuteen stuotiin eilisissä YLEn uutisissa Porin seudulta. Meno täällä E:n kaupungin erityistalousalueella on ihan samansuuntaista.

Miedän pitäisi pyrkiä enemmänkin vähentämään yksityisautoilua ja etenkin sen tarvetta kehittämällä yhdyskuntarakenteita ja palveluiden sijoittumista kera julkisen liikenteen.

Nopeusrajoitus alaikäisille johtaisi samaan kuin aikoinaan 1970-luvulla uusien kuljettajien 80:n lätkä. Sehän oli hyvinkin monelle merkki, että on päästävä välittömästi ohittamaan sillä olihan se nyt niiin suuri häpeä ajaa sellaisen lätkän perässä. Lisäksi lätkälliset tuntuivat olevan vapaata riistaa liikennekiusaajille, muistan sen omasta kokemuksestani sellaisen kanssa ajaneena. En usko liikennekäyttäytymisen siitä juuri kohentuneen. Vaarallista siis noille alaikäisille ja kiusaajille itselleenkin.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset