Paavo Väyrynen www.paavovayrynen.fi

Avoin kirje Yleisradiolle

Olen lähettänyt Tähtiliikkeen puheenjohtajana avoimen kirjeen Yleisradion hallintoneuvoston puheenjohtajalle Kimmo Kivelälle, toimitusjohtaja Merja Ylä-Anttilalle ja uutis- ja ajankohtaistoimituksen päällikölle Jouko Jokiselle. Pyydämme tietoa siitä, millä tavoin poliittiset puolueet voivat osallistua Euroopan parlamentin vaalien yhteydessä järjestettäviin Yleisradion vaaliohjelmiin. Odotamme vastausta hyvissä ajoin ennen ehdokashakemusten jättämiselle asetetun määräajan päättymistä.

Kirje on kokonaisuudessaan tällainen:

”Seitsemän tähden liike on valmistellut osallistumistaan Euroopan parlamentin vaaleihin.

Olemme saaneet tietää, että Yle Hämeen päällikkö Päivi Kuisma on ilmoittanut kansanedustajaehdokas Kimmo Kautiolle, että poliittisten puolueiden osallistumisessa Yleisradion vaaliohjelmiin on Euroopan parlamentin vaaleissa tarkoitus soveltaa samoja sääntöjä kuin eduskuntavaaleissa.

Päivi Kuisman viesti Kautiolle oli tällainen:

Hallintoneuvostolle on joulukuussa viety OTSin (ohjelmatoiminnan säännöstön) mukaisesti tieto eduskuntavaalien vaaliohjelmien periaatteista. Niihin on sisältynyt linjaus siitä, että Yle lukee pienpuolueiksi puolueet, joilla on vähemmän kuin 1% eduskunnan kansanedustajista. Linjaus on siis meidän (Ylen), ei HN:n (hallintoneuvoston) tekemä. Paavo Väyrysen puolueella on 0,5%. HN (hallintoneuvosto) ei ole puuttunut periaatteisiin.

Tiedoksenne, että tätä samaa prosenttiosuutta sovelletaan myös EU-vaaleissa ja pohjana on eduskuntavaalien tulos.

Mielestämme ei ole mitään perustetta sille, että puolueiden osallistuminen EU-vaalien vaalikeskusteluihin ja -ohjelmiin määräytyisi eduskuntavaalien tulosten perusteella. Tämä antaisi vaaleissa kohtuuttoman edun kahdeksalle eduskuntapuolueelle, jotka ovat puoluetuen ansiosta muutoinkin etuoikeutetussa asemassa. Tällaisen syrjinnän vuoksi muilla puolueilla ei olisi käytännössä mahdollisuutta saada edustajiaan Euroopan parlamenttiin, jonne äänikynnys on hyvin korkea.

Seitsemän tähden liike joutui eduskuntavaaleissa kärsimään Yleisradion mielivaltaisesta päätöksestä, jolla meidät eduskuntapuolueena suljettiin eduskuntapuolueille järjestettyjen vaalikeskustelujen ja muiden vaaliohjelmien ulkopuolelle. Tästä syystä emme saaneet edustajia uuteen eduskuntaan.

Näissä oloissa meidän on hyvin vaikea olla mukana Euroopan parlamentin vaaleissa, ellei puolueita kohdella tasapuolisesti niiden yhteydessä toteutettavissa Yleisradion vaaliohjelmissa.

Pyydämme, että Yleisradio hyvissä ajoin ennen EU-vaalien ehdokashakemusten jättämistä ilmoittaa, millä tavoin puolueet voivat osallistua vaaliohjelmiin.”

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

6Suosittele

6 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (27 kommenttia)

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

Mikä olisi puolueenne ehdotus?

Ritva Puolakka

Oma henkilökohtainen ehdotukseni on, että kaikki EU-vaaleihin osallistuvat puolueet olisivat tasa-arvoisesti edustettuina Ylen ohjelmissa ja vaalitenteissä.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

En kuulu torviseitsikkoon tai mihinkään muuhunkaan rekisteröityyn tai rekisteröimättömään puolueeseen mutta rohkenen kuitenkin ehdottaa kunkin ehdokkaita k.o. vaaliin asettavan pääsevän ehdolle yhtäläisesti.

Jos kuitenkin jostakin, toivottavasti hyvin ja aukottomasti perustellusta syystä on jotakin jotenkin rajoitettava niin rajoitettakoon kaikkia tasavertaisesti tai korkeintaan siinä suhteessa kuin kukin on ehdokkaita asettanut p.o. vaaliin.

Ritva Puolakka

Yleensäkään ei pidä mihinkään keinotekoiseen erotteluun ryhtyä, vaan mikä puolue asettaa ehdokkaita 18.4.2019 ennen klo 16 mennessä, on tasa-arvoinen suhteessa kaikkiin muihin puolueisiin nähden.

Eihän mikään ikinä muutu, jos tehdään keinotekoisia rajoitteita milloin minkäkin keksityn syyn varjolla. Yle on verovaroin tuotettu kanava, joten sen pitää palvella meitä kansalaisia yhdenvertaisesti.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila

Sipilä eroaa, Väyrysellä on nyt mahdollisuus pelastaa Keskustapuolue.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Uusi alku. Väyrynen johtoon ja Ilja Janitskin varapuheenjohtajaksi tai puoluesihteeriksi.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Juu, yksi loikka lisää ei miestä pahenna :)

Käyttäjän ApHiltunen kuva
Ap Hiltunen

Tätä olen itsekin miettinyt. Vaalien suurimmat häviäjät, Keskusta ja Väyrynen, tarvitsevat nyt toisiaan enemmän kuin koskaan.

Kepujytkyä 2023 odotellessa. Vaan jos ei kuitenkaan.

Riku Jungell

Muistaako kukaan oliko Paavo näin huolissaan pienpuolueiden tasavertaisesta asemasta mediassa ennenkuin joutui itse ns. kärsivälle puolelle asiaa?

Ritva Puolakka

En muista, mutta uskoisin että ei. Monikaan ei ymmärrä epäkohtia ennen kuin vasta sitten, kun itse ne henkilökohtaisesti kokee.

Riku Jungell

En nyt tiedä kuinka paljon ymmärrystä tuo vaatii. Eiköhän tuo nyt ole ihan selvää pässinlihaa kun katsoo minkä tahansa vaalien tuloksia. Eivät noiden pienpuolueiden ohjelmat niin erikoisia useimmiten ole, ettei niillä mitään kannatusta irtoaisi, jolloin kyse on aika itsestäänselvästi näkyvyydestä. Toki varmaan hieman myös siitä, että monet pelkäävät äänensä menevän hukkaan, mutta mikä sitten onkaan muna ja mikä kana.

Viimeisimpänä hyvänä esimerkkinä varmaan voidaan ottaa perussuomalaiset ja näiden kasvu siitä lähtien kun saivat ensimmäiset edustajansa läpi, ja tuo näkyvyysasetelma muuttui.

Ehkä olen kyyninen, mutta minusta tuo vaikuttaa siltä etteivät epäkohdat kiinnosta elleivät ne osu omaan nilkkaan. Sitten kyllä itketään vääryyttä. Voi toki toivoa että jokainen epäkohta osuu sitten jotain edustajaa nilkkaan ja ne kaikki saadaan korjattua, mutta se vaikuttaa epätodennäköiseltä niin kauan kun eduskunnassa istuu lähinnä hyväosaisia.

Ritva Puolakka Vastaus kommenttiin #10

Tarkoitin tuolla sitä, että ihminen ymmärtää yleensä vasta sitten, kun vastoinkäyminen satuttaa henkilökohtaisesti.

Puhun siis ihmisen elämästä yleensäkin. Silloin kun lapset ovat pieniä, niin asioita ajattelee siitä näkökulmasta, silloin kun on työttömyyttä, taas siitä näkökulmasta, parisuhdeongelmat, avioerotilanteet, yhden vanhemman huoltajuus, erkaannuttaminen, mielenterveysasiat, asuntoasiat jne..

Paavo ei varmasti ole joutunut ajattelemaan asioita pienpuolueiden kannalta kuin vasta nyt, kun hän sen itse on henkilökohtaisesti kokenut.

Mielestäni tämän jälkeen hän taatusti ymmärtää, kuinka vaikeaa pienpuolueiden on nousta, kun isot sanelee säännöt.

Riku Jungell Vastaus kommenttiin #12

Totta varmasti tuokin. Eduskunnassa kuitenkin täytyisi nimenomaan edustaa kansaa, ja ajatella asioita kaikkien kannalta, ja edistää yleistä oikeudenmukaisuutta. Jos ei siihen kykene, on ehkä väärässä ammatissa.

On erittäin ikävä tilanne jos edustajamme keskittyvät ajamaan vain omien viiteryhmiensä etuja, varsinkin jos tuo viiteryhmä useilla on nimenomaan sellainen, joilla asiat ovat jo ennestään melkoisen hyvin. Mutta ehkä odotan ihmisiltä liikoja.

Ritva Puolakka Vastaus kommenttiin #13

Oikeudenmukaisuuden ajaminen on ihan varmasti oikein ja jokainen voi tehdä sitä omassa yksityiselämässäänkin. Tilanne on kuitenkin niin, että ihminen elää sitä omaa arkeaan ja kiinnittää huomiota niihin epäkohtiin, joita huomaa omassa elämässään.

Siksi olenkin sanonut kaikille, että älkää katsoko sivusta, vaan puuttukaa epäkohtiin. Varsinkin silloin, kun ne koskettavat itseäsi, perhettäsi tai läheistänne.

Te jokainen olette oman elämänne sankari. Te osaatte ajatella, te osaatte kirjoittaa. Ei kansanedustajat ole sen kummempia ihmisiä kuin me kaikki muutkin. He ovat nyt päässeet eduskuntaan kuka minkäkin syyn, aatteen tai hyvien tukijoiden takia tai avulla.

Riku Jungell Vastaus kommenttiin #17

Erona tässä mielestäni on, että kansanedustajien työ on nimenomaan kansan asioiden ajaminen päivittäin, ja heille myös maksetaan siitä palkkaa. Silloin voisi mielestäni myös olettaa, että ainakin osan tuosta työajasta käytetään näihin asioihin tutustumiseen, myös muilta kuin omalta kannalta. Mutta toki, kyllä tuota vastuuta on myös meillä muilla. Uskoisin ja toivoisin kuitenkin että kansanedustajiin myös otetaan aktiivisesti yhteyttä monista näistä epäkohdista. Ehkä pitää ruveta harrastamaan sitä enemmän itsekin. Toivottavasti aikaa ja mielenkiintoa riittää myös meille "taviksille" eikä ainoastaan isojen eturyhmien lobbareille.

Käyttäjän LasseHietanen kuva
Lasse Hietanen

Hei. Kiitos Riku. Minusta kysymyksesi ei ole oikein oleellinen, koska, näinhän se on; että, jos esimerkiksi itse sairastumme, alamme huomata toiset sairaat. Terveinä "porskutamme" ja "kouhotamme" sokeina, niinkuin ei sairaita maanpäällä olisikaan. Tämän sanoi eräs mies joka itse sairastui, niin omat silmät avautuivat, ei ennen. Ihmisarvosta puhutaan, vaan Jeesusta siinä tarvitaan, kun ei Paavokaan samaa arvoa saa, minkä Jeesus jo tuli hänellekkin antamaan, kun "keisarit" pelkäävät, omaa rahakasta asemaa. Syyllinen on perkele, sydämien väärä ketale. Siksi Jeesusta, me tarvimme. Siunaten, Lasse.

Riku Jungell

Itse selittäisin tätä enemmän tieteellä, kuten sillä tutkitulla empatiakyvyn kehittymisen puutteella, joka syntyy jos selviää elämästä ns. "liian helpolla". Mutta hienoa jos hyvyyttä, empatiaa ja ymmärrystä löytyy sydämestä, tulee se sitten Jeesuksesta tai mistä tahansa.

Käyttäjän heikkitoivonen kuva
Heikki Toivonen Vastaus kommenttiin #15

Tällaiselle kommentoinnille osaa antaa arvoa. Asiallisuutta loppuun saakka.

Käyttäjän tomivaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Kyllähän Väyrynen ja Seitsemän tähden liike ovat saaneet runsaasti palstatilaa ja näkyvyyttä mediassa viimeisen vuoden aikana.

On uutisoitu pienen Kansalaispuolueen sisäisistä ongelmista, uudesta Seitsemän tähden liikkeestä, kannattajakorttien keräilystä, puolueen perustamisesta ja jopa Börje Börgessonista.

Kannatuksen puutteen syy on kyllä ihan joku muu kuin YLE. Väyrysen politiikka ja eristäytymien ei vain kiinnosta suomalaisia.

Erään seiskaehdokkaan sainoin Seitsemän tähden liikkeellä oli jo 180 000 ääntä "plakkarissa" pressanvaaleista. Mihin ne valmaksi oletetut hävisivät?

Jarmo Huotari

Juuri noin! Varmasti Väyrysen mielipiteet, tavat ja toimet oli kaikkien tiedossa ilman runsasta medianäkyvyyttä - ja harvase iltahan se Väyrysen pärstä mainoskatkoilla ruutuun ilmesty, joten unohtuunkaan ei päässyt.

Mielenkiintoinen on tuo olettamus 180k äänestä puolueelle, joka on ensimmäisissä vaaleissaan ja ollut olemassakin vain alle vuoden. Väyrysen omakin äänisaalis oli todella vaatimaton.

Onhan se katkeraa myöntää, että EI vain kannatusta ole, eikä syy löydy muualta kuin peilistä.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Ilmoitin ehdokkaalle että äänet on ansaittava vaaleissa. Ehdokas ei uskonut. Uskookohan nyt?

Ari Lehtimäki

Euroopan Unionin parlamenttivaalit eivät kiinnosta. Suomalaisia on Parlamentissa vain 1.7% ja useimmat päätökset tehdään määräenemmistöpäätöksinä, joten Suomalaisilla ei käytännössä mitään sananvaltaa siellä. Boikotoin EU-vaaleja myös siksi että en hyväksy koko Euroopan Unionia, koska se tähtää liittovaltioon ja jäsenmaiden itsenäisyyden lopulliseen poistamiseen. Nythän on jo itsenäisen valtion tunnusmerkistöistämme poistettu oma raha ja rajattomuus( Ei käytännössä rajaa eikä rajavalvontaa EU-maiden välillä). Myöskään emme ole suvereeneja muutenkaan kun emme saa itse päättää enää juuri mistään Suomea koskevasta asiasta, esim. kellojen siirtelystä, näinkin vähäpätöisestä asiasta.

Käyttäjän ReijoMatilainen kuva
Reijo Matilainen

Kyllähän Väyrysen olisi pitänyt olla mukana eduskuntapuolueiden yhteisessä YLE-tentissä. Jotenkin sellainen ajatus että erittäin mielellään pudottaisivat myös persut niistä pois jos vaan pokka riittäisi. Onhan se rienausta että moiset rasistit ja EU-vastaiset sotkevat hyviä yhteisiä kivakeskusteluja.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

"meidän on hyvin vaikea olla mukana Euroopan parlamentin vaaleissa"

Me äänestäjät tyydymme tähän.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Paavo milloin annat ilmoituksen Keskustan puheenjohtajakisaan lähtemisestä? Annatko jo tänään?

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Kolmestatoista paikasta kilpailee kahdeksan eduskuntapuoluetta. Voiko joku vakavissaan kuvitella vaalikeskusteluun useampia?

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Ihan hyvin. Vaatii vaan hyvää ja tasapuolista puheenjohtamista. Sekä tietysti käytöstapoja. Tosin kuvittelemiseksi minulta jääkin sillä en ole vaalikeskusteluja seurannut kymmeniin vuosiin sillä vaalikampanjoinnilla ei ole mitään tekemistä vaalipäätöksieni kanssa.

Oikeasti: nuo tavoiteltavat kolmetoista paikkaa eivät ole eduskunnassa eikä niistä yhtään ole vielä jaettu, miksi siis aiemmin jaettujen eduskuntapaikkojen pitäisi mitenkään näkyä tulevien vaalien kampanjointiin liittyvien tilaisuuksien järjestämisessä?

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset