Paavo Väyrynen www.paavovayrynen.fi

Kaikki blogit puheenaiheesta Lentoliikenne

Miksi lentoliikenteellä on kohtuuton kilpailuetu?

On käsittämätöntä, että Suomessa voit lentää Oulusta Helsinkiin alle 30 eurolla, mutta junalippu kustantaa 50 euroa, vaikka ostaisit lipun jopa kuukauden etukäteen. Lentäminen on siis yhtä aikaa halvempaa, nopeampaa ja ympäristölle haitallisempaa. Kaikki tämä johtuu siitä, että lentoliikenteellä on kohtuuton kilpailuetu verottoman polttoaineen takia. Epäkohdan suuruus on törkeää etenkin sen markkinoita vääristävän asetelman takia, mutta myös siksi, että lentoliikenne saastuttaa huomattavasti enemmän kuin maarahti, bussi- tai raideliikenne.

Tampereen asemaa Suomen logistisena keskipisteenä edistettävä

On ilo seurata, kuinka Tampereen ja Helsingin välisen tunnin junayhteyden mahdollistava pääradan kehittäminen nauttii laajaa tukea yli puoluerajojen. Kyseessä on koko Suomen kannalta äärimmäisen tärkeä hanke, jonka edistämistä seuraavan hallituksen tulee jatkaa.

 

On itsestäänselvää, että Tampere on Suomen logistinen keskipiste. Tämän tulee näkyä politiikassa kaikilla tasoilla. Liikennejärjestelmä on kokonaisuus, jonka kaikkien osien tulee edistää Tampereen saavutettavuutta.

 

Kahden työkulttuurin törmäys: Hollanti vs Ranska/Air France vs KLM

Kuten tuoreet uutiset kertoivat, Hollannin hallitus päätti ostaa 12,7 prosenttia lentoyhtiö Air France-KLM:n osakkeista 680 miljoonalla eurolla. Eikä se suinkaan jää siihen, valtionvarainministeri Wopke Hoekstran mukaan: tavoitteena on samanlainen omistaja-asema kuin mikä Ranskan valtiolla koko ajan on ollut (eli 14,3 %).

Ammottava johtajuusvaje

Ostin lennon Helsingistä Washingtoniin New Yorkin kautta. Kone saapui ajoissa Kennedyn kentälle, josta oli määrä mennä jatkolennolla Reaganin kentälle. Kun maahantulovirkailijoita oli passintarkastuspisteellä vain yksi ja jono pitkä, odotus kesti melkein kaksi tuntia. Menetin jatkolennon ja nopean yhteyden. Jouduin lentämään ensin etelään Charlotteen ja palaamaan sieltä pohjoiseen Washingtoniin. Se on suunnilleen sama kuin lentäisi Helsingistä Tukholmaan Kööpenhaminan kautta. Lentoni New Yorkista Washingtoniin vei enemmän aikaa kuin Atlantin ylittäminen. 

Lentovero haudattiin Ruotsissa - mitä tekevät vihreät, kokoomus ja SDP nyt?

Ruotsissa hyväksyttiin viime viikolla ensi vuoden budjetti. Eräs mielenkiintoisimmista budjetin kohdista on päätös luopua lentoverosta, joka astui voimaan tämän vuoden huhtikuussa. Kokeilu jäi Ruotsissa hyvin lyhyeksi eikä syyttä.

Ilmasto kiittää suorista lennoista maakuntakentille

Kukaan ei voi kiistää faktaa, että lentomatkustaminen saastuttaa. Lapin ja Suomen matkailun kehittäminen on kuitenkin lentoliikenteen kehittymisen varassa, joten tarvitsemme lisää liikennettä. Mikä siis neuvoksi? Ei ainakaan vihreiden esittämä lentovero, jolla Suomi tuhoaisi oman kilpailukykynsä ja jonka myötä ainoastaan eliitti voisi lentää. Uusien verojen sijaan pitäisi tarjota porkkanaa, jolla kannustettaisiin vähäpäästöisempään liikenteeseen ja suosimaan uusia konetyyppejä.

Jalkapallon MM-kisojen vuoksi Saranskiin lentokenttä


Kesällä alkavat jalkapallon MM-kisat lienevät joidenkin mielestä suurikin tapahtuma, koska sen vuoksi rakennetaan lentokenttiä. Yksi 12 kisapaikasta Venäjällä on suomalais-ugrilaisen Mordvan tasavallan pääkaupunki Saransk (Saran Osh). 

Lentoliikenteen päästömaksut

Lentoliikenteen päästöt puhuttavat. Pitäisikö Suomessakin ottaa käyttöön jonkinlainen lentoliikenteen päästömaksu? Ruotsi on ottanut käyttöön lentoliikenteen päästöveron. Seuraako Suomi perässä?

Pohjois-Suomen uutisissa kerrottiin hiljattain, että Helsinki-Oulu lennon päästöt ovat matkustajaa kohti suuremmat kun Helsinki-New York -lennon päästöt. Ihan täysin minä en tuota ole valmis uskomaan.

MTV3:n perättömiä väitteitä lentoliikenteen päästövaikutuksista

 Valtamedia eli Yle, MTV3 ja Hesari tarjoavat jatkuvana virtana ilmastonmuutokseen liittyviä perättömiä uutisia ja ovat siten runsas uutislähde päivystävälle dosentille. Eilen asialla oli MTV3, jonka uutisissa käsiteltiin lentoliikenteen kovaa kasvua ja siitä aiheutuvia kielteisiä ympäristövaikutuksia. Asiantuntijan lausuntoja ympäristöasioista antoi Suomen ympäristökeskuksen ryhmäpäällikkö Ari Nissinen.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä