Paavo Väyrynen www.paavovayrynen.fi

Koulutus

Itseohjautuva alakoululainen vai kävelevä kuulovaurio?

Taidettiin elää vuotta 2014, kun sain tarjouslaskentaa varten käsiini erään pohjoiseen Suomeen rakennettavan koulun hankesuunnitelmat. Suunnitelmassa ei ollut erillisiä opetustiloja, vaan isoja avotiloja, joissa kuulemma lasten olisi tarkoitus opiskella toistensa ja opettajan tuella. Asia liittyy luonnollisesti viime päivinä puhuttaneisiin uuden tyyppisiin peruskouluihin.

IDEAPELI, koulu, ideamylly ja talousmoottori

Tekniikkayritykset maailmalla hyötyvät keräämällä itselleen patenttikokoelmia, joilla suojataan omaa liiketoimintaa, lisessioidaan ja myydään oikeuksia ja käytetään patenttisalkkuja neuvotteluvalttina ja vaihdantavälineenä erilaisissa neuvottelu- ja riitatilanteissa. 

Maailmassa isot johtavat nykytilannetta tuhansilla patenteilla. IMP on kärjessä, Samsung toisena. Suomalaisittain Nokialla on satoja patentteja eli loppupeleissä kuitenkin vähän maailman mittakaavassa. Suomi-näkökulmasta Nokian patenttisalkku on kuitenkin iso ja merkittävä.

Hallitus, miksi petitte lupauksenne opiskelijoille?

Eläkeläiset eivät ole ainoa ryhmä, jota sumutettiin vaalien alla ”vappusatasella”, eli lupauksella sadan euron tasokorotuksesta sosiaaliturvaan. Suomen ylioppilaskuntien liitto SYL teki huhtikuun alussa puoluekyselyn, jossa kysyttiin puolueiden kantoja muun muassa korkeakoulutuksen ja opiskelijan sosiaaliturvan rahoitukseen. Valtaosa nykyisistä hallituspuolueista lupasi korottaa opintorahaa ja lisätä korkeakoulujen perusrahoitusta.

Opettajia ei tarvita

 

Uutisia, uutisia…OAJ haluaa nostaa oppivelvollisuusikää 19 vuoteen, korottaa opettajien palkkoja (lähtöpalkka yli 3000 euroon) ja sitovan opettajamitoituksen (18/20 oppilasta opettajaa kohti) kouluihin. No, näinhän vaaditaan. Ja vaalirahoitukselle halutaan vastetta.

VTVn Selvitys; Opettajat suosivat maahanmuuttajia arvostelussaan.

Lueskelin läpi selvitystä ja huomasin erikoisen asian.
Lainaus suoraan selvityksestä;

"Tämä tulos viittaa vahvasti siis siihen, että maahanmuuttajataustaisten oppilaiden saamat kouluarvosanat matematiikassa sekä äidinkielessä ja kirjallisuudessa eivät heijastele heidän osaamistasoaan, vaan oppilaat saavat omaa osaamistasoaan selvästi parempia kouluarvosanoja verrattuna kantaväestön oppilaisiin."

Korjausliike Keskustan tasapainon löytämiseksi

Keskustan tulee päivittää hyvinvointivaltio 2020-luvulle - ja maalata ensimmäiset askeleet perille. Näköalattomuuden on loputtava. Tulee taistella uudistavana voimana luutuneita rakenteita vastaan. Tunnistaa säilyttävän oikeiston ja holhoava vasemmiston rajat. Pienestä ihmisestä tulee pitää huolta. Paikallisuus, kohtuullisuus, yhteisöjen tukeminen, vapaaehtoisuudesta palkitseminen, vastuullinen vapaus ja yrittäjyydestä kiittäminen kuuluvat keskustalaisuuteen. Sivistys on teknologian ja globaalin kilpailun myötä korostunut punainen lanka perille.

Koulutuskeskustelusta puuttuu realismi

Keskustelin eilen muutaman kollegani kanssa ja tajusimme opettavamme menneisyyden koulussa, jopa museossa. OAJ:n Porissa järjestämä nykykoulua esittävä pop up -koulu nimittäin eroaa lähes täydellisesti meidän työpaikoistamme. Pop up -koulujen lisäksi Suomessa on myös peruskouluja, joissa on oppilaita. Näissä vierailu ei tietenkään ole niin mukavaa, koska illalla ei pääse kuohuviinilasi kädessä Ellinooran konserttiin, vaan saattaa jopa nähdä Ellin repivän Nooraa hiuksista ja sitä seuraavan kiinnipitotilanteen.

Mikä on ammattijärjestön tehtävä?

Kesä on siitä mukavaa aikaa, että silloin on mahdollisuus syventyä erilaisten tekstien ja teosten lukemiseen. Joskus kuitenkin eteen tulee opuksia, joita ei olisi koskaan halunnut kohdata tai uskoa todeksi. Törmäsin sattumalta OAJ:n koulutusjohtaja Heljä Misukan vuonna 2014 kirjoittamaan Koulutuksen suurvalta tienhaarassa -teokseen, joka pisti miettimään monia asioita. Tässä on linkki kyseiseen teokseen, jotta halukkaat voivat itse tutustua siihen ja tehdä omat tulkintansa:

Suomalainen peruskoulu ansaitsee kunnianpalautuksen

OAJ julkaisi tänään OECD:n raportin, jonka mukaan suomalaisopettajat ovat motivoituneita ja tyytyväisiä työhönsä sekä kokevat tekemänsä työnsä arvostetuksi. Allekirjoitan tämän täysin. On hienoa, että jatkuvan negatiivisen uutisoinnin ja ikävien kokemusten lisäksi puhutaan myös opettajuuden ja koulumaailman hyvistä puolista. Puhuin tästä asiasta kevätjuhlan jälkeen myös valvontaluokkani oppilaille, joiden taival peruskoulussa päättyi. Kerroin heille, että ainakin itse nautin työstäni heidän kanssaan suunnattomasti ja koen sen tärkeäksi.

Yo-ruletti pyörii

Nyt kesällä monessa perheessä hermoillaan, saako nuori haluamansa opiskelupaikan. Yliopistoihin pääsy on aiempaa enemmän kiinni ylioppilaskokeen arvosanoista.

Toukokuun 15. olikin jännittävä päivä. Silloin saatiin lopulliset pisteet kevään ylioppilaskirjoituksista. Omalta osaltani jännitys vaihtui hämmästyksesi, ja seuraavaksi tulikin jo halu tuoda ilmeistä epäkohtaa laajempaan keskusteluun.

Kertauksen vuoksi: pisteytys tapahtuu niin, että ensin aineenopettaja arvostelee kokelaiden vastaukset, ja sen jälkeen ne pisteyttää YTL eli ylioppilastutkintolautakunta.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä